W górę
1

1Jazda na nartach? Pewnie!

Tak najlepiej zjechać z góry

Białe stoki i błękitne niebo skąpane w promieniach słońca: nie ma nic piękniejszego, niż urlop zimowy na śniegu! Jazda na nartach, czy snowboardzie to gwarancja wyjątkowych przeżyć dla całej rodziny.

Warto jednak pamiętać: aby urlop zimowy pozostał miłym wspomnieniem, nie wystarczy entuzjastyczne „Hurra, śnieg!”. Właśnie dlatego przygotowaliśmy aktualne zasady bezpieczeństwa i pomocne wskazówki podczas szusowania. Kto jest dobrze przygotowany i pewny siebie podczas jazdy, a jednocześnie łączy ducha sportu z zasadami fair play, czerpie większą przyjemność z jazdy i bezpiecznie dotrze do celu.

Hermann Maier
Hermann Maier, mistrz olimpijski (2 x złoto) w Super-G i slalomie gigancie:

"Uważam, że dużym zagrożeniem jest przecenianie swoich umiejętności podczas jazdy na nartach. Jeżeli każdy narciarz byłby na tyle pewny na stoku, by w każdej chwili móc zareagować na niebezpieczne sytuacje i zatrzymać się, sporty zimowe stałyby się o wiele bezpieczniejsze." 1

Zasady FIS
2

2Zasady FIS

Aby w pełni korzystać z uroków białego szaleństwa, potrzeba jednego: rozwagi. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem, opisane zostało w dziesięciu zasadach dla miłośników sportów zimowych, stworzonych przez Fédération Internationale de Ski (FIS). Zasady FIS obowiązują na całym świecie dla narciarzy i snowboardzistów - regulują one korzystanie ze stoków i są jednocześnie podstawą do oceny wypadków.

Znają Państwo również 10 zasad bezpieczeństwa na stoku? Warto pamiętać: jazda na nartach czy snowboardzie powinna być tak defensywna, kontrolowana i odpowiedzialna, jak jazda po ulicy. Ponadto zawsze należy się liczyć z błędami innych narciarzy i mieć ich w zasięgu wzroku. Nawet na dobrze przygotowanych stokach nie brakuje trudniejszych i bardziej stromych odcinków, natomiast w zależności od pory roku trzeba się liczyć z oblodzonymi fragmentami.

  • 1. Rozwaga

    Każdy narciarz i snowboardzista powinien się zachowywać w ten sposób, by nie stwarzać zagrożenia, nie szkodzić innym i umożliwić pozostałym swobodną jazdę.

  • 2. Kontrola prędkości

    Każdy narciarz i snowboardzista powinien jeździć ostrożnie. Sposób jazdy należy dostosować do umiejętności, terenu, warunków narciarskich i pogodowych, a także ruchu na stoku.

  • 3. Pierwszeństwo

    Narciarz lub snowboardzista podjeżdżający od tyłu powinien tak wybrać trasę, by nie zagrażać jadącym przed nim.

  • 4. Wyprzedzanie

    Wyprzedzać na stoku można z góry lub z dołu, z prawej lub lewej strony, zawsze jednak należy zachować taki odstęp, by zostawić innym narciarzom i snowboardzistom wystarczająco dużo miejsca na swobodne ruchy.

  • 5. Włączanie do ruchu

    Każdy narciarz lub snowboardzista, który rozpoczyna jazdę lub włącza się do ruchu po zatrzymaniu, powinien sprawdzić zarówno dół, jak i górę w celu upewnienia, że nie stwarza zagrożenia dla siebie i innych.

  • 6. Zatrzymanie

    Każdy narciarz i snowboardzista powinien unikać nagłego zatrzymywania bez potrzeby na wąskich i mało przejrzystych odcinkach trasy. Narciarz i snowboardzista powinien jak najszybciej opuścić tego typu miejsca po ewentualnym upadku.

  • 7. Wchodzenie i schodzenie

    Narciarz lub snowboardzista, który wchodzi lub schodzi pieszo ze stoku, powinien się trzymać brzegu trasy.

  • 8. Przestrzeganie znaków

    Każdy narciarz i snowboardzista powinien zwracać uwagę na oznakowania i sygnalizację.

  • 9. Udzielanie pomocy

    Każdy narciarz i snowboardzista jest zobowiązany do udzielenia pomocy innym w razie wypadku.

  • 10. Konieczność wylegitymowania podczas wypadku

    Każdy narciarz i snowboardzista, świadek czy uczestnik, odpowiedzialny czy też nie, musi podać w razie wypadku dane personalne. 2

Felix Neureuther
Felix Neureuther, obecnie najbardziej utytułowany niemiecki narciarz alpejski:

"10 zasad zachowania na stoku to gwarancja bezpieczeństwa podczas jazdy. Szczególnie ważne, według mnie, jest dostosowanie sposobu jazdy do umiejętności i warunków na stoku. Tylko ten, kto przestrzega zasad FIS, jeździ naprawdę bezpiecznie."

Wszystko w porządku?
3

3Wszystko w porządku?

Właściwe nastawienie to podstawa - nie tylko w kwestii wiązań narciarskich. Przed wyjściem na stok warto zweryfikować swoją wiedzę i sprawność fizyczną. A propos wiedzy: początkujący i powracający na stok po dłuższej przerwie powinni przećwiczyć właściwą technikę jazdy i upadania w razie wypadku w jednej z lokalnych szkółek danego regionu. W Niemczech dostępnych jest ponad 400 szkółek narciarskich licencjonowanych przez Niemiecki Związek Narciarski (DSV), w Austrii instruktorzy narciarstwa szkoleni są przez Austriacki Związek Narciarski (ÖSV).

Czy są Państwo psychicznie i fizycznie dobrze przygotowani?

  • Jak oceniają Państwo swoje umiejętności na stoku? Warto zainwestować czas w wybór właściwego terenu narciarskiego. Pomocny może być aktualny atlas narciarski. Początkujący powinni zdecydować się na teren narciarski z przewagą niebieskich i czerwonych tras, czarne trasy mogą się bowiem okazać zbyt wymagające.
  • Pora na sprawdzenie ogólnej kondycji: czują się Państwo sprawni fizycznie i wypoczęci? Warto przeznaczyć na miejscu odpowiednią ilość czasu na aklimatyzację.
  • Jazda na nartach jest sportem wymagającym sporo wysiłku. W idealnych warunkach trening trwa cały rok lub rozpoczyna się przynajmniej na kilka tygodni przed wyjazdem. Studia fitness oferują liczne programy (także online), wzmacniające mięśnie nóg i pleców. Ważne są również wytrzymałość oraz koordynacja.
  • Jazda na nartach to sport techniczny. Kurs narciarski pomoże w opanowania właściwej techniki, umożliwiającej kontrolowaną i oszczędzającą siły jazdę.
  • Przed wyjściem na stok warto przygotować mięśnie do wysiłku krótką rozgrzewką, co zmniejszy ryzyko kontuzji. Ponadto: na dobry początek lepiej wybrać łatwiejsze trasy, by przyspieszyć krążenie przed trudniejszymi zjazdami.
  • Nie warto przeceniać swoich możliwości!





Wiedzieli państwo, że...

Wiedzieli państwo, że...

... najwięcej wypadków ma miejsce późnym przedpołudniem, zaraz po obiedzie lub po południu, z powodu zmęczenia i braku koncentracji? 3

Felix Neureuther
Felix Neureuther, obecnie najbardziej utytułowany niemiecki narciarz alpejski:

"Jazda na nartach wymaga wytrzymałości, giętkości i siły, nie tylko po to, aby móc bez przeszkód szusować cały dzień, ale także w celu uniknięcia kontuzji. Dla poprawy kondycji zalecana jest jazda na rowerze lub jogging. Ćwiczenia na koordynację, jak na przykład stanie na chwiejnym podłożu, doskonale wpływają na równowagę i szybkość reakcji. Przy okazji tego typu ćwiczenia sprawiają ogromną radość."

Czy państwa sprzęt jest kompletny i w dobrym stanie?
4

4Czy państwa sprzęt jest kompletny
i w dobrym stanie?

  • Sprzęt narciarski Sprzęt narciarski

    Kask

    Podczas jazdy na nartach i snowboardzie należy posiadać kask (norma EU EN 1077), który najlepiej zakupić u fachowego doradcy i przymierzyć wraz z goglami narciarskimi. Warto pamiętać, że kask nie powinien uciskać podczas noszenia i chwiać się podczas ruszania głową, a także być łatwy w obsłudze w rękawiczkach narciarskich. Nie może on również ograniczać słyszenia. Ważne: najpóźniej po 8 latach (patrz data produkcji na wewnętrznej stronie kasku) należy wymienić kask na nowy ze względu na zmęczenie materiału. Po jednym upadku z widocznymi uszkodzeniami trzeba kask niezwłocznie wymienić.

  • Sprzęt narciarski

    Gogle narciarskie

    Gogle narciarskie konieczne są dla ochrony oczu i zapewnienia optymalnej widoczności. Forma kasku oraz gogli narciarskich powinny być optymalnie do siebie dopasowane. Górna krawędź gogli musi idealnie przylegać do krawędzi kasku, dolna krawędź nie może natomiast uciskać nosa. Standardowo gogle wyposażone są w podwójne szkła (jako bariera cieplna) lub warstwę przeciwmgielną, a także duże pole widzenia z wentylacją. Gogle narciarskie powinny chronić przed promieniowaniem UV, wiatrem, opadami i ostrymi przedmiotami. Osłona przed oślepieniem występuje w 4 wariantach od 0 do 4: stopień 3 chroni przed silniejszym promieniowaniem w wyższych partiach gór, stopień 4 wskazany jest na lodowce. Polaryzacyjne okulary są idealne przy słabej widoczności, natomiast szkła fotochromowe dopasują się do każdych warunków świetlnych.

  • Sprzęt narciarski

    Krem przeciwsłoneczny

    Aby skutecznie chronić twarz przed słońcem, wiatrem i zimnem, konieczne jest użycie wodoodpornego, tłustego kremu z wysokim filtrem przeciwsłonecznym (od SPF 30), do ust natomiast tłusty sztyft lub bloker z równie wysokim filtrem. Przy silnym wietrze pomocna będzie kominiarka lub wielofunkcyjna chusta. Przydatna wskazówka: rano nie należy stosować na twarz kremu nawilżającego, nawet jako bazę pod krem z filtrem. Wilgoć, która marznie przy minusowych temperaturach, dodatkowo potęgowana przez wiatr, może szybko doprowadzić do odmrożeń.

  • Sprzęt narciarski

    Odzież

    Na stoku ważna jest odzież funkcjonalna, trzymająca ciepło i dostosowana do pogody, a jednocześnie gwarantująca swobodę ruchów. Celem jest, aby ani nie marznąć, ani się nie pocić. Sprawdzi się tu trzywarstwowy strój na tak zwaną cebulkę: bielizna termiczna, na to polar, jako izolacja. Warstwę wierzchnią stanowi oddychająca odzież wiatro - i wodoodporna. Wybrać należy bieliznę termiczną z syntetyku lub wełny (nie bawełny), zwracając przy tym uwagę na szczegóły typu zamykane kieszonki. Kurtka i spodnie powinny posiadać ściągacze i reflektor RECCO (system ułatwiający poszukiwanie ofiar lawiny).

  • Sprzęt narciarski

    Rękawice

    Ważna zasada: rękawice jednopalcowe dobrze ogrzewają, rękawice pięciopalczaste gwarantują lepszy chwyt. W każdym przypadku powinny być one wodo- i wiatroodporne, a także oddychające (w razie potrzeby przystosowane do korzystania z ekranu dotykowego). Nigdy nie należy kupować zbyt małych rękawic, ograniczają one bowiem ruchy i powodują szybsze marznięcie. Przed zakupem należy zmierzyć obwód dłoni w najszerszym miejscu i porównać wartości z tabelą rozmiarów producenta. Koniecznością jest również wzmocnienie na wewnętrzną część dłoni.

  • Sprzęt narciarski

    Ochraniacz pleców

    Ochraniacze pleców chronią kręgosłup, przede wszystkim amatorów freestyle: ważne jest tu właściwe dopasowanie i wentylacja. Każdy dostępny w sklepie ochraniacz musi spełniać normę europejską CE EN 1621-2. Snowboardziści powinni ponadto zaopatrzyć się w ochraniacze nadgarstków.

  • Sprzęt narciarski

    Plecak narciarski

    Jeżeli nie chcą Państwo rezygnować z plecaka na stoku, należy zwrócić uwagę na komfort i wielkość: plecak o pojemności ok. 20 l powinien w zupełności wystarczyć. Zbyt duży (lub ciężki plecak) może utrudnić jazdę oraz wsiadanie i zsiadanie, a także samo korzystanie z wyciągu, szczególnie na krzesełkach. Warto pamiętać, że plecak zajmuje ok. jednej trzeciej powierzchni siedzenia, uniemożliwiając bezproblemowe zamknięcie wyciągu. Plecak powinien być wytrzymały, odporny na wodę i śnieg, zabezpieczony pasem piersiowym i brzusznym i bez luźnych taśm i zapięć, które mogłyby się zaplątać podczas korzystania z wyciągu.

  • Sprzęt narciarski

    Buty narciarskie

    Buty narciarskie muszą odpowiadać najnowszym normom bezpieczeństwa. Koniecznie należy się podczas zakupu zwrócić do fachowego doradcy, który dobierze buty do indywidualnej anatomii stopy. But nie powinien być ani za duży, ani za mały, musi pasować do stylu jazdy i umiejętności, a także kształtu stopy. Tylko wówczas zagwarantowane jest optymalne przeniesienie siły na nartę. Generalna zasada: początkującym zalecamy raczej miękką „skorupę” zewnętrzną z wygodnym butemw środku, zaawansowani preferują z reguły twarde „ skorupy”. But należy zawsze przymierzać w skarpecie narciarskiej.

  • Sprzęt narciarski

    Narty

    Także narty muszą odpowiadać najnowszym normom bezpieczeństwa. Koniecznie należy skorzystać ze wskazówek fachowca w kwestii długości, szerokości i rodzaju sprzętu. Gdzie i kiedy chcą Państwo korzystać z nart? Potrzebują Państwo nart carvingowych, do freeride'u czy uniwersalnych? Narty typu rocker czy może slalomowe? Warto zdecydować się na wiązania nart ze zintegrowanym stoperem, zabezpieczającym przed zgubieniem nart w razie upadku. Ważne: wiązanie należy traktować jako element bezpieczeństwa. Również siła wypięcia nart powinna być ustalona przez fachowca przy pomocy specjalnego urządzenia do pomiaru i dostosowywana co roku do Państwa potrzeb, bowiem sprężyny wiązań ulegają zużyciu. Do ustalenia właściwej siły wypięcia nart niezbędne są takie wartości jak wzrost, waga, stopień zaawansowania i dynamika jazdy.

  • Sprzęt narciarski

    Serwis nart

    Istotne znaczenie ma coroczny serwis nart i snowboardu. Aby narty swobodnie zjeżdżały, łatwo skręcały i gwarantowały dobrą przyczepność na lodzie, powinny być one regularnie konserwowane. Tak można optymalnie przygotować sprzęt na stok: narty oddajemy przed rozpoczęciem sezonu do fachowego serwisu, który ustawi wiązania zgodnie z indywidualnymi danymi. Krawędzie nart zostaną naostrzone, zewnętrzna powłoka naprawiona, a narty nawoskowane. Snowboard nie wymaga tak czasochłonnej konserwacji, ale także w tym przypadku konieczne jest sprawdzenie wiązań i dokręcenie wszystkich śrub. Warstwa zewnętrzna wymaga podobnej pielęgnacji, jak w przypadku nart. W sezonie wystarczające jest wyszlifowanie krawędzi, nawoskowanie i wypolerowane. Po czterech, pięciu dniach intensywnej jazdy warto oddać sprzęt do przeglądu.

Christa Kinshofer
Christa Kinshofer, mistrzyni olimpijska w slalomie i slalomie gigancie:

"Właściwe zachowanie i optymalny sprzęt znacznie minimalizują ryzyko wypadku. Istotna jest koncentracja i właściwa orientacja." 5

Obowiązkowy kask
Wiedzieli państwo, że...

Wiedzieli państwo, że...

... na świecie jest niemal 65 do 70 milionów narciarzy?

5

5Obowiązkowy kask

Większość urazów głowy da się uniknąć dzięki noszeniu kasku, który ogrzewa, chroni oraz należy do podstawowego wyposażenia każdego narciarza i snowboardzisty. W niektórych krajach alpejskich kask jest zalecany, w innych to obowiązek.

  • Niemcy
    Niemcy

    Tutaj nie ma obowiązku posiadania kasku. Niemiecki Związek Narciarski (DSV) i Niemiecki Związek Instruktorów Narciarstwa (DSLV) od lat starają się przekonać narciarzy do noszenia kasków.

  • Austria
    Austria

    Obowiązek noszenia kasku dla dzieci i młodzieży do 15. roku życia został uchwalony przez rząd, poszczególne landy są natomiast odpowiedzialne za jego realizację. W Salzburgu, Styrii, Karyntii, Dolnej Austrii i Burgenlandzie kask jest obowiązkowy, w landach Tyrol i Vorarlberg kwestia ta nie jest uregulowana. Kontrole nie są praktykowanie, nie ma tym również kar pieniężnych.

  • Szwajcaria
    Szwajcaria

    W Szwajcarii nie ma obowiązku noszenia kasku. Skuteczne kampanie uświadamiające sprawiły jednak, że jest tu najwyższy w Europie odsetek osób noszących kask na stoku. 6

  • Włochy
    Włochy

    Obowiązek noszenia kasku obowiązuje dla dzieci i młodzieży do 14. roku życia. Policja udziela pomocy na stoku i jest jednocześnie odpowiedzialna za kontrolę przestrzegania przepisów. Kto zostanie złapany podczas jazdy bez kasku, może się liczyć z konfiskatą karnetu i karą pieniężną do 200 euro.

  • Francja
    Francja

    Nie ma tu co prawda obowiązku noszenia kasku, jest jednak wiele kampanii propagujących jego noszenie wśród dzieci i młodzieży.

Felix Neureuther
Felix Neurether, obecnie najbardziej utytułowany niemiecki narciarz alpejski:

"Kask narciarski jest podstawowym elementem wyposażenia. Nie we wszystkich krajach alpejskich obowiązuje co prawda obowiązek noszenia kasku, dla mnie jednak ochrona głowy jest w interesie każdego miłośnika sportów zimowych! Nie ma tu miejsca na kompromisy."

Idealny dzień na stoku
Wiedzieli państwo, że...

Wiedzieli państwo, że...

... ośrodki narciarskie jak np. Gstaad wprowadziły limity prędkości oraz kontrole radarowe?

6

6Idealny dzień na stoku

Warunkiem udanego dnia na stoku jest nie tylko ochota na śnieg.
Poniżej przedstawiamy Do's oraz Dont's w kwestii zimowego wypoczynku:

DO's

  • Na stok należy się wybrać wypoczętym i po krótkiej rozgrzewce. Zgodnie z powiedzeniem „Be cool, warm up!”
  • Podczas korzystania z wyciągu należy przestrzegać ukazanych zasad, czy to na orczyku, czy wyciągu krzesełkowym.
  • Warto planować regularne przerwy i zakończyć w porę dzień na stoku.
  • Należy zwracać uwagę na granice - swoje własne oraz tras narciarskich.
  • Jeździć należy z rozwagą, zwracając uwagę na godziny otwarcia wyciągów wskazane w dolnej stacji kolejki.
  • Podczas urlopu nie można zapominać o ochronie środowiska i przyrody: warto podróżować autobusem lub pociągiem, na miejscu korzystać z autobusu dla narciarzy i wyrzucać odpady wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych.
Wiedzieli państwo, że...

Wiedzieli państwo, że...

... kobiety najczęściej uszkadzają sobie kolana, mężczyźni natomiast tułów i ramiona? 7

DONT's

  • Nie należy jeździć z nadmierną prędkością.
  • Nie można przeceniać swoich możliwości i jeździć do wyczerpania sił.
  • Podczas dnia na stoku należy zadbać o odpowiednie odżywianie, posiłki powinny być natomiast lekkostrawne. Równie ważna na wysokości jest odpowiednia ilość płynów (najlepiej soki, herbata owocowa i woda mineralna), która odciąża organizm.
  • Przed i podczas jazdy na nartach nie należy spożywać alkoholu. Alkohol pozbawia zahamowań, działa silniej na wysokości i opóźnia czas reakcji. Après-ski to nieodłączny element urlopu zimowego, ale jak sama nazwa wskazuje - dopiero po nartach!
  • Nie należy opuszczać oznakowanych tras i wjeżdżać na tereny zamknięte ze względu na zagrożenie lawinowe. Powyżej 3-ego stopnia zagrożenia lawinowego nie należy wyjeżdżać poza krawędzie trasy. Należy zwracać szczególną uwagę na lampy ostrzegawcze na tablicach panoramicznych w dolinie lub górnych stacjach, bądź skontaktować się z personelem wyciągu.
  • Nie należy korzystać z zablokowanych lub zamkniętych tras, które są w danym momencie preparowane. Ratraki przymocowane do kołowrotków mogą być dużym zagrożeniem!
Międzynarodowe oznakowania
7

7Międzynarodowe oznakowania

Międzynarodowe szyldy na stokach mają następujące znaczenie:

Zielona trasaZielona trasa

Zielona trasa

Bardzo łatwa trasa, niewielkie nachylenie stoku poniżej 25%, trasy do ćwiczeń dla początkujących

Niebieska trasaNiebieska trasa

Niebieska trasa

Łatwa trasa, nachylenie stoku do 25%, dla zaawansowanych

Czerwona trasaCzerwona trasa

Czerwona trasa

Średnio trudna trasa, nachylenie stoku do 40%, dla zaawansowanych

Czarna trasaCzarna trasa

Czarna trasa

Trudna trasa, nachylenie stoku powyżej 40%, dla profesjonalistów

Andre Scheid
Andre Scheid, główny trener Związku Snowboardowego Race w Niemczech:

"Dobry narciarz lub snowboardzista jeździ nie tylko pewniej, jest w stanie również lepiej ocenić sytuację i szybciej zareagować. Początkujący czuje się na nowym terenie raczej niepewnie. Dobry narciarz i snowboardzista powinien wziąć to pod uwagę."

Poza wyznaczonymi trasami
Wiedzieli państwo, że...

Wiedzieli państwo, że...

... lawinami do 300 km/h może być szybki na stromych zboczach?

8

8Poza wyznaczonymi trasami

Coraz więcej miłośników freeride i jazdy off-piste porusza się na stokach poza wyznaczonymi trasami. Należy przy tym pamiętać o ważnych zasadach: wolna przestrzeń do jazdy na nartach wymaga sporego respektu i podstawowej wiedzy z zakresu narciarstwa. Niezbędne są odpowiedzialność, umiejętności i doświadczenie oraz stosowna edukacja. Ponadto wymagany jest specjalistyczny sprzęt oraz dodatkowe wyposażenie w razie wypadku, którym należy umieć się sprawnie posługiwać.

Uwaga na otwartej przestrzeni

Właściwa ocena stopnia zagrożenia lawinowego, nachylenia stoku, budowy pokrywy śnieżnej, ekspozycji i oznaczeń zagrożenia to podstawa. Jedynie dzięki temu można wybrać właściwą trasę i technikę jazdy. Należy zwracać baczną uwagę na znaki ostrzegawcze, jak zejścia lawiny na sąsiednich zboczach, rysy na pokrywie śnieżnej, głucho brzmiące odgłosy lub silnie nasiąkniętą pokrywę śnieżną.

  • Jazda poza wyznaczonymi trasami odbywa się na własne ryzyko i odpowiedzialność, dlatego ważna jest właściwa ocena zagrożeń typu lawiny, zmiana pogody, szczeliny lodowcowe, a także ocena jakości śniegu. Warto pamiętać: w 90% przypadków to ofiary lawiny są odpowiedzialne za jej wywołanie!

  • Niezbędne jest odpowiednie wyposażenie wraz z kaskiem i plecakiem oraz specjalny sprzęt w razie wypadku. Zalicza się do tego 3-antenowy detektor lawinowy, sondę i łopatę. Ważne są regularne ćwiczenia ze sprzętem i sprawdzanie jego właściwego działania przed każdym zjazdem w specjalnych punktach.

  • Codziennie należy sprawdzać aktualne informacje o zagrożeniu lawinowym na podstawie oficjalnych raportów lawinowych. Należy przy tym pamiętać o tym, że zejście lawiny możliwe jest nawet w przypadku I stopnia zagrożenia lawinowego.

  • Na otwartej przestrzeni można się orientować przy pomocy mapy lub GPS, ważne jest opanowanie udzielenia pomocy innym i wiedza z zakresu pierwszej pomocy.

  • Nie należy jeździć samemu, ani jednocześnie w większej grupie poza wyznaczonymi trasami. Ważne, aby wybierać pewne miejsca na zbiórkę.

  • Przed zjazdem należy sprawdzić poziom naładowania baterii oraz funkcje detektora lawinowego pod względem wysyłania i odbioru („mały przegląd ”). Każde z urządzeń powinno być ustawione na wysyłanie przed zjazdem na wolnej przestrzeni w większej grupie.

  • Jazda poza wyznaczonym trasami powinna się najlepiej odbywać pod okiem wykwalifikowanego przewodnika.

  • Na miejscu należy przestrzegać zasad ochrony rodzimych gatunków roślin i zwierząt. Szczególnie zwierzęta potrzebują optymalnych warunków do przetrwania zimowych miesięcy, ubogich w pożywienie. Należy unikać niepotrzebnego straszenia zwierząt i przekraczania stref ochrony przyrody. Grożą tutaj dotkliwe kary pieniężne.

Stopnie zagrożenia lawinowego

  • Stopień I zagrożenia lawinowego

    Stopień I oznacza niewielkie zagrożenie lawinowe. Wywołanie lawiny możliwe jest wyłącznie przy dużym, dodatkowym obciążeniu, przykładowo przez grupę narciarzy. Ogólne warunki określane są jako dobre. Warto jednak pamiętać, by ze stromych stoków zjeżdżać pojedynczo.

  • Stopień II zagrożenia lawinowego

    Stopień II oznacza umiarkowane zagrożenie lawinowe. Zejście lawiny możliwe jest na stromych stokach przy dużym, dodatkowym obciążeniu. Warunki są w większości korzystne, należy jednak zachować ostrożność podczas wyboru trasy.

  • Stopień III zagrożenia lawinowego

    Stopień III oznacza znaczne zagrożenie lawinowe. Wywołanie lawiny może być spowodowane niewielkim, dodatkowym obciążeniem, przykładowo przez jednego narciarza. Ogólna sytuacja jest krytyczna. Należy zachować ostrożność podczas wyboru trasy i unikać stromych oraz odkrytych stoków.

  • Stopień IV zagrożenia lawinowego

    Stopień IV oznacza duże zagrożenie lawinowe. Zejście lawiny jest prawdopodobne nawet przy niewielkim, dodatkowym obciążeniu. Sytuacja jest na tyle poważna, że zalecane jest bezwzględne pozostanie na stoku.

  • Stopień V zagrożenia lawinowego

    Stopień V oznacza bardzo duże zagrożenie lawinowe. Lawiny mogą schodzić samoistnie, także na umiarkowanie stromych stokach. Sytuacja określana jest jako kryzysowa, natomiast jazda poza wyznaczonymi trasami jest absolutnie zabroniona!

André Roch
André Roch, alpinista:

"Eksperci, uwaga! Lawina nie wie, że jesteście ekspertami..." 8

Co zrobić w razie wypadku?
Wiedzieli państwo, że...

Wiedzieli państwo, że...

... 6 z 10 narciarzy i 7 z 10 snowboardzistów, który rannych, to mężczyźni. 9

9

9Co zrobić w razie wypadku?

Zgodnie z zasadami FIS podczas wypadku każdy jest zobowiązany do
udzielenia pomocy. Poniższa lista może być pomocna w sytuacji
kryzysowej. Warto przygotować się odpowiednio już przed wyjazdem.

  • Należy zachować spokój i zabezpieczyć miejsce wypadku - oraz siebie.
  • Należy udzielić pierwszej pomocy i zabezpieczyć poszkodowanego przed utratą ciepła.
  • Niezwłocznie należy zawiadomić pogotowie ratunkowe pod numerem alarmowym 112 (międzynarodowy). Opcjonalnie w Austrii 140, w Szwajcarii 1414, we Włoszech/Południowym Tyrolu 118 lub powiadomić lokalną stację wyciągów (patrz plan nartostrad).
  • Należy udzielić następujących informacji: kto zgłasza wypadek? Co się stało? Ilu jest poszkodowanych? Kiedy i gdzie miał miejsce wypadek? Jaka pogoda panuje na miejscu wypadku?
  • Telefon komórkowy powinien pozostać włączony, konieczna jest również wymiana danych osobowych.
Prof. Hanns-Michael Hölz
Prof. Hanns-Michael Hölz, prezydent Niemieckiego Związku Snowboardowego:

"Wiele wypadków ma miejsce na skutek błędnego postrzegania - gdy nie możemy w porę ocenić sytuacji na stoku lub zbyt późno zauważamy innych narciarzy i snowboardzistów. Ważne są tu rozwaga i świadomość, że poruszamy się w naturalnym środowisku. Do tego dochodzi nasza odpowiedzialność: podczas analizy błędów trzeba w pierwszej kolejności zacząć od siebie. Podczas wypadku znaczną rolę odgrywają również niewystarczające umiejętności, sprzęt oraz kondycja."

W podróży z dziećmi
10

10W podróży z dziećmi

Generalna zasada: dzieci potrzebują równie pewnego, wysokiej jakości i dobrze dobranego sprzętu, co dorośli narciarze.

  • Dzieci odczuwają niską temperaturę dotkliwiej, niż dorośli. Dlatego niezbędne jest w ich przypadku odpowiednie i funkcjonalne wyposażenie, gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa.
  • Odzież dla dzieci powinna być idealnie dopasowana do rozmiaru, kolor natomiast dobrze widoczny na śniegu. Unikać należy luźno poruszających się elementów, jak szale czy sznurki i ubierania dzieci zbyt ciepło, by uniknąć przegrzania. Nie można zapomnieć o dodatkowej czapce, rękawiczkach na zmianę i kremie z filtrem. Dzieci powinny ponadto dużo pić.
  • Buty narciarskie dla dzieci nie powinny być za duże, tak by umożliwić optymalne przeniesienie siły na narty. W przypadku dzieci ważna jest ochrona pleców i kask (norma europejska 1077) z ochraniaczem na podbródek, dodatkowo chroniącym usta. Gogle narciarskie najlepiej umocować bezpośrednio na kasku, by uniknąć ich zgubienia.
  • Narty powinny sięgać minimalnie do wysokości pach i nie przekraczać wysokości ramion. Kijki narciarskie mogą na początku utrudniać jazdę, więc zalecane są raczej dla narciarzy o większych umiejętnościach.
  • Dzieci najszybciej uczą się metodą powtarzania: rodzice powinni zatem obowiązkowo nosić kaski, przestrzegać zasad FIS i służyć przykładem.
  • Nie należy korzystać ze smyczy/szelek do nauki jazdy dla dzieci. Wprawdzie hamują one dziecko, ale wpływają również negatywnie na zdolność nauki. Generalnie można powiedzieć, że narty carvingowe nadają się do nauki jazdy również w przypadku dzieci.
  • Wiązanie w nartach powinno być ustawione przez fachowca. Dzieci uczą się i rosną szybko, wobec czego wiązanie należy ewentualnie dopasować w trakcie trwania sezonu.
  • Dzieci można oddać do szkółki narciarskiej najwcześniej od trzeciego lub czwartego roku życia. W ten sposób nauczą się jazdy najszybciej, w ramach zabawy i na specjalnych kursach narciarskich na przeznaczonych do tego stokach do ćwiczeń.
  • Dzieci o wzroście poniżej 125 cm nie mogą samodzielnie korzystać z wyciągów, automatyczna funkcja podnoszenia wyciągu nie zadziała bowiem ze względu na niewielki wzrost.
  • Warto pamiętać, że dzieci wolniej dopasowują się do wysokości alpejskich i różnicy ciśnień. Małe dzieci należy zabrać na wysokość maks. 1500 m. Jeżeli wystąpią u nich apatia lub zmęczenie, mogą być to pierwsze objawy choroby wysokościowej.
  • Dziecko należy zaopatrzyć w karteczkę z danymi kontaktowymi, aby w razie potrzeby ułatwić porozumienie.
  • W przypadku dzieci zalecane jest coroczne wypożyczenie sprzętu narciarskiego. Alternatywą mogą być również giełdy wymienne. Podczas wyboru sprzętu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na zgodność z obowiązującymi standardami.
Felix Neureuther
Felix Neureuther, obecnie najbardziej utytułowany niemiecki narciarz alpejski:

"Osobiście tłumaczę dzieciom, że trasę narciarską można porównać z ruchem drogowym, natomiast narciarzy z uczestnikami ruchu. Z tą różnicą, że zamiast świateł i pasów obowiązują inne zasady, do których należy się stosować. Aby ujednolicić te zasady, najczęściej wykorzystuję metodę powtarzania w formie zabawa, jak np.:

  • Uwaga & Prędkość

    Dwoje lub więcej dzieci zjeżdża jednocześnie, uważając przy tym na pozostałych i jadąc z taką prędkością, by móc w porę zahamować przed liną lub inną przeszkodą.

  • Wybór ścieżki & Wyprzedzanie

    Instruktor jedzie bardzo powoli, robiąc duże zakręty. Dzieci ćwiczą przy tym bezpieczne wyprzedzanie.

  • Włączanie się do ruchu

    Część dzieci ustawia się w połowie stoku, druga część zjeżdża kolejno z samej góry. Dzieci stojące pośrodku muszą włączyć się do ruchu w ten sposób, by nie wyhamować pozostałych.

  • Zatrzymanie

    Dzieci zjeżdżają ze stoku i muszą wyhamować w momencie, gdy instruktor zawoła „Stop”.

  • Udzielanie pomocy

    Wszystkie dzieci kładą się na ziemi bez odpinania nart i muszą sobie wzajemnie pomóc w powstaniu.

Źródła

1 http://www.skiinfo.de/news/a/572312/interview-mit-hermann-maier
2 https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/fis-verhaltensregeln/fis-regeln-alpin.html
3 Österreichischer Skiverband, Interview Mag. Werner Wörndle, Leiter der SkiAkademy St. Christoph, Dr. Martin Burtscher, Arzt und Sportwissenschaftler Univ. Innsbruck (ITV OeSV), "Die meisten Unfälle passieren aus Selbstüberschätzung"
4 arag.de
5 http://www.speakers-excellence.de/se/blog/christa-kinshofer-interview/
6 http://www.bfu.ch/sites/assets/Shop/bfu_2.999.01_bfu-Erhebung%202015-Tragquoten%20von%20Schutzartikeln%20beim%20Ski-%20und%20Snowboardfahren.pdf
7 https://www.ski-online.de/files/dsv-aktiv/PDF/Projekte/ASU-Unfallanalyse-2013-2014.pdf
8 http://www.slf.ch/praevention/lawinenunfaelle/Publikationen/bergundsteigen_1-2015_techel_winkler.pdf
9 Kuratorium für Verkehrssicherheit

+ Stiftung Sicherheit im Skisport (SIS) Hubertusstraße 1, 82152 Planegg (gegründet von Freunde des Skisports e. V./DSV aktiv und Deutschen Skiverband e.V. )
+ DSV aktiv www.ski-online.de, DSV aktiv Safety Days https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/projekte/detail/dsv-aktiv-safety-days.html
+ ASU Unfallanalyse, Auswertungsstelle für Skiunfälle, Leitsystem der SiS, von ARAG Sportversicherung in Kooperation mit den DSV aktiv / Freunde des Skisports (FdS) im DSV und Stiftung Sicherheit im Skisport https://www.ski-online.de/stiftung-sicherheit/projekte/detail/asu-unfallanalyse.html
+ Institut Sicher Leben (ISL), Wien, vom Kuratorium für Verkehrssicherheit ARGE Arbeitsgruppe / Sicherheitskampagne "Safer snow, more fun"
+ OeSV, Interview Mag. Werner Wörndle, Leiter der SkiAkademy St. Christoph, Dr. Martin Burtscher, Arzt und Sportwissenschaftler Univ. Innsbruck (ITV OeSV), "Die meisten Unfälle passieren aus Selbstüberschätzung"
+ Österreichisches Kuratorium für alpine Sicherheit -> Was ist zu tun, wenn man zu einem Unfall auf einer Skipiste kommt?
+ BMI, Republik Österreich, Bundesministerium für Inneres, Verhaltensregeln für den Skisport, FIS-Regeln, Richtlinien für Snowboarder.
+ Die bfu – Beratungsstelle für Unfallverhütung, Leitfaden http://www.bfu.ch/sites/assets/Shop/bfu_3.126.01_%C2%ABSnow%20Safety%C2%BB%20%E2%80%93%20Leitfaden%20f%C3%BCr%20die%20Sicherheit%20im%20Schneesport.pdf.
+ DAV - Checkliste Lawinen; DAV www.check-your-risk.de