Freeriding: Kompletny przewodnik po narciarstwie poza trasami

22/04/2024 - SnowTrex

Narciarstwo poza trasami fascynuje wielu entuzjastów sportów zimowych. Kojarzy im się z dziewiczym terenem, miękkim śniegiem, ogromnym poczuciem wolności i bardziej intensywnym doświadczeniem natury. Należy jednak zawsze pamiętać, że freeriding jest również bardziej ryzykowny. Jeśli więc chcesz jeździć na nartach poza trasami, musisz być świadomy niebezpieczeństw i dobrze przygotowany. SnowTrex wyjaśnia trend „freeridingu” i udziela wskazówek, jak bezpiecznie uprawiać freeride.

Dla wielu entuzjastów sportów zimowych, uczucie głębokiego śniegu pod nartami jest absolutną atrakcją jazdy na nartach w górach


Czym jest freeriding?

Definicja i popularność

„Freeriding poza trasami staje się coraz bardziej popularny wśród entuzjastów sportów zimowych poszukujących autentycznego doświadczenia natury. W przeciwieństwie do przygotowanych tras narciarskich, które charakteryzują się środkami ostrożności, takimi jak ochrona lawinowa i brak naturalnych przeszkód, teren poza trasami oferuje niezakłócone wrażenia w miękkim, głębokim śniegu.

Różnice między freeridem a jazdą na przygotowanych trasach narciarskich

Różne rodzaje terenu oferują wyjątkowe wrażenia:

  • Frontcountry Łatwo dostępny na terenie ośrodka narciarskiego.
  • Slackcountry Poza terenem narciarskim, ale łatwo dostępny.
  • Sidecountry Dostępny za pomocą wyciągu, ale z własnym wejściem na szczyt.
  • Backcountry Oferuje najbardziej intensywne wrażenia z jazdy w głębokim śniegu dla doświadczonych narciarzy, z dala od ośrodków narciarskich i dostępne tylko na własną rękę.

W Alpach, zwłaszcza w Austrii, „trasy narciarskie” są oznaczone i zabezpieczone, ale nie są przygotowane w klasycznym sensie. Szerokość trasy narciarskiej jest określona przez prawo; w Austrii wynosi ona około 30 metrów, po 15 metrów w lewo i w prawo od oznaczeń. Tereny freeride’owe w Austrii są nieoznakowane, nieprzygotowane i niekontrolowane, a zatem stwarzają zwiększone ryzyko. We Włoszech freeride był do niedawna zakazany na wielu obszarach, ale wraz z rosnącą popularnością tego sportu, zasady powoli się zmieniają.

W prawie każdym ośrodku narciarskim znajdują się trasy narciarskie. Są one również oznaczone na mapie stoków

Przygotowanie do freeride’u

W ostatnich latach baza fanów narciarstwa pozatrasowego stale rośnie. Entuzjazm ten jest wspierany przez specjalistyczne magazyny, aplikacje i fora internetowe. Atrakcyjność freeride’u polega na połączeniu miękkiego, nietkniętego śniegu i poczucia wolności z dala od zatłoczonych stoków, co jest dodatkowo napędzane przez łatwy dostęp do informacji i zaawansowanego sprzętu.

Pomimo boomu, narciarstwo poza trasami niesie ze sobą zwiększone ryzyko, szczególnie pod względem odległości od służb ratowniczych i bliskości zagrożeń lawinowych. Fałszywe poczucie bezpieczeństwa wynikające z wysokiej jakości sprzętu może również prowadzić do przeceniania swoich umiejętności i narażania się na niebezpieczne sytuacje.

Freeriding stał się coraz bardziej popularny na przestrzeni lat

Nie oznacza to, że narciarze i snowboardziści nie powinni próbować jazdy w głębokim śniegu. Jednak każdy entuzjasta sportów zimowych powinien być świadomy niebezpieczeństw i odpowiednio się przygotować. Dobre przygotowanie do jazdy poza trasami obejmuje przestrzeganie następujących czterech podstawowych zasad:

Znajomość terenu jest ważna

Ważne jest, aby nie zapuszczać się w nieznany teren. Zasoby internetowe, takie jak specjalistyczne czasopisma, aplikacje i mapy, są przydatne do wyszukiwania informacji o trasach i warunkach śniegowych. Lokalni przewodnicy narciarscy i specjalistyczne kursy freeride’owe oferują cenną wiedzę dla tych, którzy chcą wyjść poza cyfrowe zbieranie informacji.

Sprawdź raport lawinowy

Aktualną sytuację lawinową należy zawsze sprawdzać za pośrednictwem oficjalnych stron internetowych. Zwracanie uwagi na różne poziomy ostrzeżeń w skali lawinowej i konkretne zagrożenia na terenach narciarskich minimalizuje ryzyko:

  • Poziom 1 –niski Wyzwolenie lawiny tylko w przypadku dużego dodatkowego obciążenia, np. grupy narciarzy.
  • Poziom 2 –umiarkowany Lawiny mogą być wyzwalane głównie w przypadku dużego dodatkowego obciążenia.
  • Poziom 3 –znaczny Wyzwolenie lawiny jest możliwe nawet przy niewielkim obciążeniu dodatkowym, tj. nawet przez pojedynczą osobę.
  • Poziom 4 duży Nawet niewielkie dodatkowe obciążenie może doprowadzić do wyzwolenia lawiny. Jazda poza trasami tylko z dużym doświadczeniem lawinowym i w umiarkowanie stromym terenie. W przeciwnym razie nie zjeżdżaj!
  • Poziom 5 –bardzo duży Wiele dużych lawin jest możliwych spontanicznie, nawet w umiarkowanie stromym terenie, a nawet w dolinie. Freeriding nie jest możliwy!
Poziom ostrzeżenia lawinowego powinien być sprawdzany codziennie

Niezbędny sprzęt lawinowy

Nadajniki lawinowe, łopaty lawinowe i sondy są niezbędne. Dodatkowy sprzęt, taki jak plecaki z poduszkami powietrznymi, może zapewnić dodatkową ochronę, ale wymaga wiedzy na temat ich używania. Ponadto, każdy freerider powinien mieć przy sobie apteczkę pierwszej pomocy i telefon komórkowy.

W otwartym terenie entuzjaści sportów zimowych powinni być przygotowani na sytuacje awaryjne i mieć przy sobie odpowiedni sprzęt

Freeriderzy powinni zawsze jeździć na nartach w grupach

Podróżowanie w towarzystwie zwiększa bezpieczeństwo. W razie wypadku szybka pomoc może mieć kluczowe znaczenie. Początkujący powinni rozważyć kursy lawinowe, aby zdobyć podstawową wiedzę na temat bezpieczeństwa.

Zaleca się również noszenie odpowiedniego sprzętu ochronnego, takiego jak kask, gogle, ochraniacze i odpowiednia odzież narciarska. Foki narciarskie i kijki z regulacją wysokości są również zalecane dla narciarzy skitourowych. W niektórych regionach, takich jak ośrodki narciarskie w Ameryce Północnej, noszenie sprzętu ochronnego jest obowiązkowe i wymaga podpisania deklaracji ryzyka. Przepisy te podkreślają znaczenie osobistej odpowiedzialności podczas jazdy na nartach poza wyznaczonymi trasami.

Techniki jazdy w głębokim śniegu

Po dotarciu na szczyt, jazda na nartach w głębokim śniegu stanowi własne wyzwanie, które znacznie różni się od jazdy na przygotowanych trasach. Lekki puch powoduje, że narciarze zapadają się głębiej, co wymaga dostosowanej techniki jazdy:

How to Ski Powder | 10 Tips

Podstawowe techniki jazdy na nartach w głębokim śniegu

Kluczową techniką jazdy na nartach w głębokim śniegu jest aktywny ruch High-Low. Mocne podbijanie kolan generuje siłę nośną niezbędną do efektywnego ślizgu w głębokim śniegu. Ponadto zalecana jest węższa pozycja nóg, w której narty są trzymane blisko siebie, aby stworzyć większą powierzchnię styku, a tym samym zwiększyć siłę nośną. Narty freeride są zatem szersze niż konwencjonalne narty carvingowe.

Kolejnym ważnym aspektem jest stabilizacja górnej części ciała. Zminimalizowanie ruchów górnej części ciała pomaga utrzymać równowagę i zmniejszyć ryzyko upadku. Małe, kontrolowane ruchy nadgarstków wspierają ten proces, podczas gdy zamaszyste ruchy ramion mogą prowadzić do utraty równowagi.

Wskazówki dla początkujących freeriderów

Dla początkujących w jeździe w głębokim śniegu zaleca się rozpoczęcie jazdy na płaskim lub średnio stromym terenie, najlepiej na ok. 10-20 cm świeżego puchu, aby zminimalizować zapadanie się i skutecznie ćwiczyć technikę. Ogólnie rzecz biorąc, doskonała kondycja jest najważniejszym warunkiem beztroskiej jazdy freeride. Aby to osiągnąć, entuzjaści sportów zimowych powinni zdecydowanie skupić się na mięśniach nóg i rdzenia podczas treningu oraz pracować nad własnymi reakcjami i mobilnością.

Początkujący amatorzy jazdy w głębokim śniegu, którzy nadal czują się nieco niepewnie w puchu, mogą zatem zawsze zapisać się na seminaria freeride’owe i kursy techniki jazdy na nartach. Są one oferowane przez szkoły narciarskie w znanych ośrodkach narciarskich. Ponadto Stowarzyszenie Niemieckich Przewodników Górskich i Narciarskich (VDBS) oferuje przewodnik VDBS Freeride Guide, który uczy technik narciarskich i aspektów bezpieczeństwa w terenie poza trasami.

Dostęp do obszarów z głębokim śniegiem

Przylot wyciągiem, helikopterem lub na nartach

Aby dotrzeć do obszarów poza trasami, ważne jest, aby dokładnie zaplanować swój przyjazd i wyjazd. Pomoce wspinaczkowe często zapewniają łatwy dostęp do otwartego terenu, podczas gdy podróż powrotna do doliny odbywa się po przygotowanych trasach narciarskich. Alternatywnie, samochody mogą być również używane do zbliżania się do tras, do których można następnie dotrzeć wyciągiem lub pieszo. Heliskiing, który jest szczególnie popularny w USA i Alpach, oferuje również alternatywną metodę dostępu do odległych obszarów głębokiego śniegu. Ważne jest, aby przestrzegać oficjalnych przepisów w celu uniknięcia szkód dla środowiska.

Heliskiing: wyjątkowy rodzaj doświadczenia

I wreszcie, co nie mniej ważne, są skutery śnieżne, które zapewniają łatwy dostęp do obszarów poza trasami i mogą zapewnić dodatkowe bezpieczeństwo w niebezpiecznych sytuacjach.

Powrót i aspekty bezpieczeństwa

Zwłaszcza najnowsze modele są obecnie wyposażone w technologię, która automatycznie powiadamia służby ratownicze w sytuacji awaryjnej. Ponadto freeriderzy muszą znać dokładne współrzędne i trasy, aby bezpiecznie wrócić do punktu wyjścia. W przypadku kilkudniowych wycieczek w odległych obszarach poza trasami, kompas, urządzenie nawigacyjne i papierowe mapy są również pomocne w podążaniu wcześniej zaplanowaną trasą i korzystaniu z bezpiecznych przystanków w schroniskach narciarskich.

Bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem

Zachowanie w sytuacji zagrożenia

Ryzyko wypadków wzrasta na otwartym terenie narciarskim, więc oprócz techniki jazdy na nartach, ważne jest również, aby znać prawidłowe zachowanie w sytuacji awaryjnej. Ważne jest również, aby jeździć na nartach w grupach i korzystać z nadajnika lawinowego (LVS), aby zlokalizować ofiarę, jeśli inny narciarz się zgubi. Jeśli nie uda się odnaleźć poszkodowanego, należy natychmiast powiadomić górskie służby ratownicze. W przypadku upadku w głębokim śniegu, gdy freerider nie jest przysypany masami śniegu, jego własny sprzęt, taki jak kijki narciarskie i plecak, może pomóc mu się podnieść.

Jeśli freerider straci pasażera, należy natychmiast skontaktować się z górskim pogotowiem ratunkowym

Radzenie sobie z powalonymi drzewami i dziurami w drzewach

W przypadku kolizji z drzewem ważne jest, aby skontaktować się z górskim pogotowiem ratunkowym. Bezpieczna jazda w pobliżu drzew wymaga kontroli i ostrożności. Jeśli wpadniesz do głębokiej śnieżnej dziury w drzewie (studni), ważne jest, aby zachować spokój i powoli wydostać się na zewnątrz. Jeśli jesteś wyczerpany, wezwij służby ratunkowe.

Dostosowanie się do warunków pogodowych

Entuzjaści sportów zimowych, którzy znajdują się w głębokim śniegu w górach podczas obfitych opadów śniegu lub mgły, muszą zawsze dostosowywać swoje zachowanie do warunków pogodowych i dlatego powinni zawsze wcześniej zapoznać się z aktualną prognozą pogody.

Freeriding przyjazny dla środowiska

Szacunek dla natury

Podczas freeride’u narciarze i snowboardziści, jak sama nazwa wskazuje, poruszają się „swobodnie” po otwartym terenie. Niemniej jednak entuzjaści sportów zimowych powinni zawsze przestrzegać lokalnych zasad i zachować ostrożność, zwłaszcza na obszarach chronionych. Niezależnie od rodzaju terenu, lokalna flora i fauna hibernuje pod głębokim śniegiem, zanim wiosną spróbuje odzyskać swoje siedlisko od narciarzy.

Unikanie szkód dla środowiska

Freeriderzy nadal mogą odkrywać wiele tras poza trasami na terenach narciarskich w wysokich górach. Powinni jednak zawsze przestrzegać lokalnych przepisów i aspektów ochrony środowiska. Za wszelką cenę należy unikać obszarów objętych ograniczeniami, takich jak strefy ochrony lawinowej i rezerwaty przyrody. Podsumowując, freeriding wymaga wysokiego stopnia odpowiedzialności i szacunku dla przyrody i lokalnych zasad.

Na przykład ważne jest, aby unikać obszarów ochrony lasów i dzikiej przyrody oraz nie pozostawiać za sobą żadnych szkód. Naruszenie tych zasad może drogo kosztować freeriderów, którzy zostaną przyłapani przez strażników lub innych lokalnych funkcjonariuszy organów ścigania na zakazanych obszarach. Wynika to z faktu, że grzywny za zanieczyszczanie lub niszczenie środowiska są jednymi z najwyższych w niektórych krajach.

Zawody i wydarzenia freeride’owe

Przegląd znanych zawodów freeride’owych

Jeśli chcesz zobaczyć, jak profesjonaliści wyczarowują perfekcyjne linie i triki w głębokim śniegu, możesz podziwiać to podczas różnych zawodów freeride’owych w zimie. Od 2008 roku „Ligą Mistrzów” jest Freeride World Tour (FWT), która organizuje swoje zawody w krajach alpejskich, takich jak Szwajcaria i Austria, a także w Gruzji, Andorze i kanadyjskich Górach Skalistych. FWT organizuje również zawody juniorskie i kwalifikacyjne, takie jak seria Challenger i Qualifier, a także Junior Tour.

Zawodowcy jeżdżący w głębokim śniegu w ramach Freeride World Tour (FWT) często muszą pokonywać drogę do najlepszych i najtrudniejszych tras freeride’owych na świecie pieszo

Udział w festiwalach freeride’owych

Fani jazdy w głębokim śniegu, którzy chcą wypróbować najnowszy sprzęt freeride’owy i wymienić się pomysłami z profesjonalistami i osobami o podobnych poglądach, mogą przygotować się do nowego sezonu na legendarnym FreerideTestival odbywającym się co roku w marcu. Podczas gdy entuzjaści sportów zimowych o tej porze roku mogą jeszcze obejrzeć „starą” kolekcję w specjalistycznych sklepach, już teraz mogą bezpłatnie „przetestować” zupełnie nowy sprzęt kilkudziesięciu producentów na nadchodzący sezon na czterech stacjach festiwalu głębokiego śniegu w austriackich Alpach.

I oczywiście bezpośrednio na miejscu, w głębokim śniegu. Tutaj, w austriackim backcountry, wysoko wykwalifikowani lokalni przewodnicy pokazują zainteresowanym narciarzom i snowboardzistom zapierające dech w piersiach trasy freeride’owe. Oprócz wycieczek oferowane są również warsztaty dla uczestników na tematy takie jak bezpieczeństwo i minimalizacja ryzyka w backcountry.

Ośrodki narciarskie dla freeriderów

Rekomendacje ośrodków narciarskich przyjaznych freeriderom

Dla fanów jazdy w głębokim śniegu, Alpy w szczególności oferują duży wybór pierwszorzędnych ośrodków narciarskich do freeride’u. W Austrii, na przykład, Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn, obszar narciarski Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch i głównie wokół Arlberg w obszarze narciarskim Warth-Schröcken tradycyjnie oferują czysty puch w zimie. Jednak inne kraje alpejskie również mają swój własny freeride’owy raj. Fanów głębokiego śniegu we Francji przyciągają stoki masywu Mont Blanc wokół Chamonix, w Szwajcarii backcountry Andermatt, a we Włoszech obszar narciarski Monterosa, gdzie tytułowy masyw górski jest największym w Alpach z łącznie 14 czterotysięcznikami.

Funkcje specjalne i oferty w tych ośrodkach narciarskich

Oczywiście wszystkie te ośrodki narciarskie mają również prawdziwe atrakcje dla fanów freeride’u. Na przykład na Arlbergu, zjazdy w głębokim śniegu na Valuga lub Schindlergrat są absolutną koniecznością przed udaniem się do St. Anton na wieczorne après-ski. Wokół Chamonix znajdują się liczne stoki z muldami i stoki z głębokim śniegiem do wysokości 3 275 metrów, zawsze z widokiem na imponujący szczyt Mont Blanc (4 805 metrów).

Z kolei warunki freeride’owe w Andermatt są nieco bardziej przyjazne dla początkujących, gdzie fani głębokiego śniegu wśród entuzjastów sportów zimowych mogą wjechać kolejką linową bezpośrednio na szczyt Gemsstock (2 961 m n.p.m.), gdzie znajdą wymagające trasy backcountry, a także zjazdy w puchu o umiarkowanym nachyleniu nad małymi lodowcami. Monterosa znajduje się naprawdę wysoko, z wyjątkowymi trasami off-piste na wysokości do 3300 metrów nad poziomem morza, z wymagającymi stromymi stokami i obszarami głębokiego śniegu aż do doliny.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące freeride’u

Co odróżnia freeride od jazdy na przygotowanych stokach?

Narciarstwo poza trasami, lub po prostu freeriding, oferuje bardziej intensywne doświadczenie natury z miękkim, nietkniętym śniegiem, w przeciwieństwie do przygotowanych stoków, które charakteryzują się środkami ostrożności i brakiem naturalnych przeszkód.

Jakie rodzaje terenu są dostępne do jazdy w głębokim śniegu?

Różne rodzaje terenu, takie jak frontcountry, slackcountry, sidecountry i backcountry, oferują wyjątkowe wrażenia, od łatwo dostępnego terenu w ośrodku narciarskim po odległe doświadczenia w głębokim śniegu, do których można dotrzeć tylko o własnych siłach.

Jakie jest najlepsze przygotowanie dla entuzjastów sportów zimowych przed freeridem?

Ważne aspekty przygotowania obejmują zapoznanie się z terenem, sprawdzenie raportu lawinowego, noszenie sprzętu lawinowego i jazdę na nartach w grupach. Pomocna jest również dodatkowa wiedza od lokalnych przewodników narciarskich lub specjalne kursy freeride’owe.

Jak narciarz reaguje w sytuacji awaryjnej podczas jazdy w głębokim śniegu?

W przypadku zagubienia pasażera, kluczowe jest użycie nadajnika lawinowego w celu jego zlokalizowania, a kijki narciarskie i plecak mogą być pomocne przy wstawaniu po upadku w głębokim śniegu. Ważne jest również, aby zachować spokój w przypadku kolizji z drzewami lub upadków w studniach drzew i w razie potrzeby skontaktować się ze służbami ratowniczymi.

Jakie techniki narciarskie są wymagane podczas jazdy w głębokim śniegu?

Efektywna jazda na nartach w głębokim śniegu wymaga aktywnego ruchu góra-dół i bliższej pozycji nóg dla optymalnej flotacji. Stabilizacja górnej części ciała i kontrolowane ruchy nadgarstków są kluczowe dla utrzymania równowagi. Początkującym zaleca się rozpoczęcie jazdy na mniej stromym terenie i w mniej głębokim śniegu.

10 powodów, dla których warto jeździć na nartach w Les Portes du Soleil

Francuskie i szwajcarskie ośrodki narciarskie należą do najpopularniejszych w ...

Funslope – stok z wyjątkowym czynnikiem zabawy

Wyglądają jak snowparki, ale są zaprojektowane jako urozmaicone stoki dla całej ...

$stickyFooter