Upadek na nartach: jak zachować się prawidłowo

08/06/2023 - SnowTrex

Każdy, kto się porusza, może doznać kontuzji. Dotyczy to zarówno narciarstwa, jak i każdego innego sportu. Nie powinno to jednak nikogo zniechęcać do uprawiania sportów zimowych. Większości wypadków można uniknąć, zachowując się odpowiedzialnie i przestrzegając obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Jeśli jednak dojdzie do upadku na stoku, wypróbowane i przetestowane procedury pomogą uniknąć poważnych obrażeń i szybko uzyskać profesjonalną pomoc. SnowTrex pokazuje, jak entuzjaści sportów zimowych powinni zachowywać się w takich sytuacjach.

Nawet upadku trzeba się nauczyć. Dzięki odpowiedniemu zachowaniu w razie upadku można zapobiec gorszym sytuacjom.


Ochrona zaczyna się jeszcze przed jazdą na nartach

Około 41 000 do 43 000 niemieckich narciarzy wymagało leczenia po wypadku w sezonie narciarskim 2016/2017, według Niemieckiego Związku Narciarskiego. Od początku rejestrowania statystyk wypadków w sportach zimowych, jest to jeden z najniższych wyników w historii. W związku z tym liczba poważnych obrażeń w sportach zimowych również spada. Niemniej jednak, wciąż zdarza się zbyt wiele drobnych wypadków. Większości z nich można by jednak uniknąć, przestrzegając zasad bezpieczeństwa oraz jeżdżąc odpowiednio i przewidująco.

Urazy głowy, stłuczenia tułowia, złamania żeber lub obojczyków oraz urazy kolan to najczęstsze urazy, do których dochodzi podczas jazdy na nartach – a większość z nich spowodowana jest upadkami. Poniższe środki pomagają zapobiegać upadkom i wynikającym z nich urazom podczas uprawiania sportów zimowych: Przed wyruszeniem na stok dobrze się rozgrzej. Badania pokazują, że rozgrzewka przed uprawianiem sportu zmniejsza ryzyko kontuzji. Rozgrzewka powinna rozciągnąć mięśnie i pobudzić krążenie.

Picie dużej ilości płynów jest ważne dla utrzymania koncentracji.

Ważne jest również, aby entuzjaści sportów zimowych pili często i regularnie. W innych sportach robisz to automatycznie, ponieważ jesteś rozgrzany i spocony. Ale podczas jazdy na nartach nie zauważasz tak bardzo, że się pocisz lub jesteś spragniony z powodu zimna. W związku z tym pijesz mniej. Oznacza to, że ryzyko odwodnienia jest nawet wyższe w sportach zimowych niż w innych dyscyplinach. Konsekwencjami są bóle głowy, problemy z koncentracją, bóle mięśni. W najgorszym przypadku odwodnienie prowadzi do zapaści krążeniowej i omdlenia.

Eksperci zalecają ciągłe picie przed i w trakcie uprawiania sportu. Napój nie powinien być zbyt gorący ani zbyt zimny. Woda mineralna z niewielką ilością dwutlenku węgla i soki owocowe podczas przerw są szczególnie odpowiednie. Napoje bezalkoholowe, takie jak cola lub napoje energetyczne, nie są zalecane, ponieważ odwadniają organizm.

Ponadto entuzjaści sportów zimowych powinni być wypoczęci i w dobrej kondycji fizycznej, gdy wyruszają na stok. Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś zmęczony lub nie jesteś w pełni sprawny, będziesz jeździć na nartach nieostrożnie i nie będziesz w stanie zareagować wystarczająco szybko w niebezpiecznych sytuacjach. Dobra kondycja fizyczna i psychiczna od samego początku zapewnia mniej upadków na stoku.

Lepiej być bezpiecznym niż żałować

Niemniej jednak, upadkom nie zawsze można zapobiec. Niemniej jednak, jeśli jesteś dobrze przygotowany do jazdy na stoku, możesz uniknąć poważnych obrażeń. Na przykład odzież ochronna może zamortyzować uderzenie podczas upadku na nartach i zapobiec poważnym obrażeniom. Obejmuje to – w zależności od poziomu umiejętności – kamizelkę kuloodporną, ale przynajmniej odpowiednie gogle narci arskie i oczywiście kask. W szczególności kask może zmniejszyć ryzyko i dotkliwość urazów głowy w sportach zimowych , a nawet uratować życie.

Kaski narciarskie ratują życie!

Kolejnym środkiem bezpieczeństwa podczas jazdy na nartach jest system buddy, podobny do tego, który znasz z nurkowania. W przypadku upadku na nartach, partner narciarski może pomóc. Wskazane jest, aby nie informować trzeciej osoby, która nie jeździ z tobą na nartach, o planowanych trasach, tylko wtedy, gdy zjeżdżasz z utartego szlaku. Umów się z nimi na spotkanie lub krótką rozmowę telefoniczną. Jeśli narciarze nie zgłoszą się o wyznaczonej godzinie lub nie pojawią się w miejscu spotkania, coś może być nie tak. W razie potrzeby poinformowana osoba może szybko wezwać pomoc, ponieważ najlepiej wie, gdzie można znaleźć narciarzy. Niemniej jednak ważne jest, aby zachować spokój, ponieważ opóźnienia mogą być również spowodowane słabą widocznością lub dużym natężeniem ruchu.

Oczywiście entuzjaści sportów zimowych powinni zawsze mieć przy sobie telefon komórkowy, najlepiej z zapisanymi w pamięci alpejskimi numerami alarmowymi. Oto numery telefonów do krajów alpejskich, w których znajdują się ośrodki narciarskie:

  • Niemcy: 0049-89-29 49 40 (połączenie alarmowe: 112)
  • Austria: 0043-512-58 78 28 (połączenie alarmowe: 140)
  • Szwajcaria: 0041-333-333 333 (połączenie alarmowe: 1414)
  • Włochy: 0039-0471-99 99 55 (połączenie alarmowe: 118)
  • Francja: 0033-450-53 22 08 (połączenie alarmowe: 15)
  • Liechtenstein: 41 79 390 06 09 (połączenie alarmowe: 117)
Numer alarmowy 112 obowiązuje w całej Europie.

Poza tym, dla większości ośrodków narciarskich dostępne są również lokalne numery alarmowe. Jeśli nie masz tych numerów pod ręką, możesz zadzwonić pod ogólny numer alarmowy 112 w całej Europie. Służby ratunkowe powiadomią wówczas odpowiednie górskie służby ratownicze.

Roztropność powinna zawsze towarzyszyć Ci podczas jazdy

Duża część upadków w sportach zimowych jest wynikiem kolizji. Ponad 15 procent wypadków jest spowodowanych kolizjami. Niemiecki Związek Narciarski nazywa to „niedopuszczalnym”, ponieważ kolizji można było łatwo uniknąć, zwracając większą uwagę na stokach. Zasady postępowania Międzynarodowej Federacji Narciarskiej FIS są zalecane jako wytyczne dla rozważnej, uważnej i bezpiecznej jazdy na nartach.

Przede wszystkim ważne jest, aby zachowywać się w taki sposób, aby nie zagrażać innym ani sobie. Obejmuje to dostosowanie prędkości do stoku i warunków pogodowych, a także do własnych umiejętności. Według FIS wiele kolizji w sportach zimowych jest spowodowanych nadmierną prędkością lub niekontrolowanym zachowaniem kierowcy. Możesz to porównać do jazdy samochodem: Początkujący nie powinni jeździć zbyt szybko, ponieważ mogą łatwo stracić kontrolę nad pojazdem – entuzjaści sportów zimowych powinni zachowywać się w ten sam sposób.

Przed zjazdem należy zawsze wybrać trasę, która nie zagraża innym narciarzom na stoku. Narciarze znajdujący się dalej na stoku zawsze mają pierwszeństwo. Wyprzedzanie jest dozwolone. Należy jednak zachować odpowiednią odległość, aby nie wystraszyć innych narciarzy i uniknąć kolizji.

Na stokach obowiązuje również następująca zasada: Jedź z wyprzedzeniem!

Jeśli zatrzymasz się na stoku, zawsze rozejrzyj się przed ponownym ruszeniem, aby nie zajechać drogi innym narciarzom. Entuzjaści sportów zimowych są również odpowiedzialni za wady swojego sprzętu lub za wypadki lub upadki, które są ich skutkiem. Dlatego zawsze należy sprawdzać jakość sprzętu i przestrzegać obowiązujących norm bezpieczeństwa.

Ważne, ale czasami trudne do oceny lub uświadomienia sobie: Nie należy przeceniać siebie (i swojego organizmu). Jeśli jesteś zmęczony, zrób sobie przerwę. Jeśli zauważysz, że twoje ciało nie jest w stanie znieść więcej, powinieneś odpuścić na dany dzień i nie przekraczać swoich limitów – ponieważ konsekwencje mogą być poważne. Narciarze, którzy są przemęczeni, są bardziej nieuważni, szybciej popełniają błędy, łatwiej przeoczają innych narciarzy i ogólnie reagują wolniej. Wszystko to może szybciej prowadzić do upadków, które zagrażają Tobie i innym.

Dlatego lepiej jest zatrzymać się wcześniej lub po prostu zrobić sobie przerwę na jeden dzień, zamiast narażać swoje ciało na zbyt wiele. W ten sposób możesz zrelaksować się przy ognisku z filiżanką herbaty i wrócić na stok następnego dnia wypoczęty i sprawny.

Pierwsza zasada dotycząca upadków: zachowaj spokój

Ale co się stanie, jeśli upadniesz? To zależy od rodzaju upadku. Jeśli upadniesz bez odniesienia obrażeń, pierwszą rzeczą do zrobienia jest jak najszybsze podniesienie się. W ten sposób nie stwarzasz zagrożenia dla siebie i innych narciarzy. Aby to zrobić, ustaw narty prostopadle do stoku: Oznacza to, że głowa znajduje się na górze, spody obu nart są skierowane w dół, a narty są równoległe do siebie na ziemi. Wstajesz pod kątem prostym do stoku – zapobiega to dalszemu ześlizgiwaniu się lub rozpoczęciu jazdy bezpośrednio po wstaniu.

Jeśli nie możesz tego zrobić wystarczająco szybko, powinieneś spróbować zejść z drogi tak szybko, jak to możliwe. W sytuacji awaryjnej po prostu przeczołgaj się na bok lub w widoczny obszar. Jeśli nie możesz tego zrobić samodzielnie lub jesteś ranny, wezwij pomoc innych narciarzy. Najlepiej zwróć na siebie uwagę, machając i krzycząc.

Zawsze sprawdzaj, czy nie zgubiłeś czegoś podczas upadku lub czy nie pękło coś, co mogłoby zranić innych lub uszkodzić materiał. Gdy będziesz w stanie ponownie jeździć na nartach, a Twój sprzęt będzie bezpieczny, możesz kontynuować jazdę. Każdy, kto zauważy upadek narciarza, niezależnie od tego, czy jest to jego partner narciarski, czy inny narciarz, jest zobowiązany do udzielenia pomocy. Najważniejszą rzeczą jest, aby nie panikować, ponieważ uniemożliwi Ci to spokojne i racjonalne działanie i może pogorszyć sytuację.

Każdy, kto jest świadkiem wypadku, powinien dobrze zabezpieczyć miejsce zdarzenia i wezwać pomoc.

Każdy, kto spieszy z pomocą i nie może wystarczająco szybko usunąć upadłej osoby z „linii ognia”, powinien postępować zgodnie z następującym protokołem wypadku:

  • Po pierwsze, zachowaj spokój i oceń sytuację.
  • W kolejnym kroku zabezpiecz miejsce wypadku.
  • Koniecznie sprawdź stan obrażeń osoby, która upadła.
  • Następnie wezwij pomoc i w miarę możliwości samodzielnie udziel pierwszej pomocy.

Zabezpiecz miejsce wypadku

Pierwszą rzeczą do zrobienia jest zabezpieczenie miejsca wypadku, aby nie doszło do kolejnych wypadków, takich jak zderzenia tylne. Aby to zrobić, umieść dwa kijki narciarskie w kształcie litery „X” na śniegu około pięciu do dziesięciu metrów nad miejscem wypadku. Następnie sprawdź pozycję poszkodowanego. Sprawdź, czy osoba reaguje. Jeśli nie widzisz dokładnie, co się stało, nie powinieneś zdejmować kasku, aby chronić kręgosłup, chyba że poszkodowany nie może oddychać przez kask, zwymiotował w nim lub wymaga resuscytacji usta-usta. Pierwszym krokiem jest ułożenie poszkodowanego w bezpiecznej pozycji, takiej jak pozycja boczna. Jeśli poszkodowany jest w stanie zareagować, najlepiej ułożyć go w pozycji, która jest dla niego najwygodniejsza.

Wezwij pomoc

Tylko wtedy, gdy masz pewność, że nie doszło do złamania lub wstrząsu mózgu, a poszkodowany jest w stanie samodzielnie się poruszać, możesz sprowadzić go na krawędź stoku. Następnie zaalarmuj służby ratownicze i poszukaj pomocy. Jeśli podróżujesz z kilkoma osobami, możesz podzielić się zadaniami, a tym samym działać szybciej. Inni narciarze, którzy przechodzą w pobliżu, również mogą zostać zaalarmowani o sytuacji krzykiem i mogą pomóc zabezpieczyć miejsce wypadku, wezwać służby ratownicze lub udzielić pierwszej pomocy. Są oni również ważnymi świadkami, którzy mogą pomóc w sporządzeniu raportu z wypadku.

Każdy ośrodek narciarski dysponuje ratownikami medycznymi w nagłych przypadkach.

Jeśli znajdujesz się w miejscu, w którym nie ma zasięgu telefonii komórkowej, czasami pomocne może być najpierw wyłączenie, a następnie ponowne włączenie telefonu, a na koniec wybranie numeru 112 zamiast kodu PIN.

Wysyłanie alpejskiego sygnału alarmowego

Jeśli nie masz przy sobie telefonu komórkowego lub nie możesz aktywować połączenia alarmowego, poproś innych narciarzy o pomoc. Jeśli jesteś sam lub poza zatłoczonymi stokami, bez perspektyw na nadejście pomocy, w grę wchodzi metoda alpejskiego sygnału alarmowego:

Jest to generalnie metoda przeznaczona do ekstremalnych lub egzystencjalnych sytuacji awaryjnych, w których nie możesz samodzielnie wezwać pomocy. Sygnalizujesz wizualnie i/lub akustycznie, że potrzebujesz pomocy. Może to być machanie chustą lub światłem albo po prostu wołanie. Ważne jest, aby powtarzać tę czynność co dziesięć sekund przez jedną minutę. Po tym następuje jednominutowa przerwa, podczas której czekasz, aż ktoś odpowie. Jeśli nie ma odpowiedzi, zaczynasz od nowa. Powtarzaj tę czynność, aż ktoś odpowie. Ważne jest, aby nie przerywać, dopóki nie uzyskasz wyraźnej odpowiedzi lub nie zostaniesz uratowany. Najlepiej jest kontynuować nadawanie sygnału nawet po uzyskaniu odpowiedzi, aby można było cię znaleźć.

Każdy, kto usłyszy lub zobaczy taki alpejski sygnał wzywania pomocy, natychmiast dzwoni do służb ratowniczych i również odpowiada sygnałem. Odbywa się to w ten sposób, że osoba odpowiada 3 znakami w ciągu jednej minuty, po czym również następuje minutowa przerwa.

Odpowiadanie na pytania W

Każdy, kto ma możliwość skontaktowania się ze służbami ratunkowymi, powinien mieć przygotowane odpowiedzi na sześć pytań W:

  • Kto wzywa pomocy?
  • Co się stało?
  • Ile osób jest rannych?
  • Gdzie i kiedy miał miejsce wypadek?
  • Jakie są warunki pogodowe?
Aby móc podać ratownikom przybliżoną lokalizację upadku, narciarze i snowboardziści powinni zawsze pamiętać numer stoku, na którym aktualnie się znajdują.

Aby móc bardziej szczegółowo opisać dokładną lokalizację, narciarze powinni zawsze pamiętać numer swojego stoku lub nazwę wyciągu. Jeśli tego nie wiesz, postaraj się jak najlepiej opisać najbliższe otoczenie: Czy są jakieś znaczniki lub znaki? Czy potrafisz rozpoznać określone budynki? Po zakończeniu rozmowy zawsze czekaj, aby sprawdzić, czy są jakieś pytania.

Udziel pierwszej pomocy i uspokój poszkodowanego

Jeśli pogotowie jest już w drodze, w miarę możliwości samodzielnie udziel pierwszej pomocy. Obejmuje to ochronę poszkodowanego przed hipotermią, ale także wzmocnienie go psychicznie i dodanie mu otuchy. Niemiecki Czerwony Krzyż wydał certyfikowaną aplikację pierwszej pomocy, która działa również w trybie offline i za pomocą której możesz również zainicjować pierwszą pomoc w nagłych wypadkach do czasu przybycia profesjonalnej pomocy. Po przybyciu służb ratowniczych pokażesz im miejsce wypadku i odpowiesz na wszelkie pytania. Tak poważne wypadki są stosunkowo rzadkie w sportach zimowych, ale każdy powinien wiedzieć, co robić w nagłych wypadkach. To nie tylko pomaga w razie wypadku, ale także sprawia, że jazda na nartach jest spokojniejsza i bezpieczniejsza.

Większość upadków podczas jazdy na nartach jest spowodowana nieostrożnością. Jeśli przestrzegasz zasad bezpieczeństwa, jeździsz na nartach uważnie i rozważnie oraz jesteś dobrze zabezpieczony, możesz uniknąć większości wypadków i być bezpiecznym na stoku. Życzymy udanej podróży!

How to Avoid Ski Injuries | UCHealth

Najczęściej zadawane pytania dotyczące postępowania w razie wypadku na nartach

Czy jazda na nartach jest niebezpieczna?

Jak w każdym sporcie, również w sportach zimowych mogą zdarzyć się wypadki. Liczba poważnych urazów narciarskich jest jednak najniższa w historii.

Jakie są najczęstsze kontuzje narciarskie?

Urazy głowy, urazy tułowia i urazy kolan to trzy najczęstsze urazy podczas jazdy na nartach. Są one zazwyczaj spowodowane upadkami.

Jaka jest najczęstsza przyczyna upadku na nartach?

Kolizje prowadzą do większości upadków w sportach zimowych. Te z kolei są głównie spowodowane zbyt szybką lub niekontrolowaną jazdą.

Czy można uniknąć upadku na nartach?

Tak! Większość upadków w sportach zimowych jest spowodowana nieostrożnością. Jeśli jeździsz ostrożnie, jesteś sprawny fizycznie, przestrzegasz obowiązujących zasad bezpieczeństwa i nosisz odpowiednią odzież ochronną, możesz uniknąć upadków.

Co się dzieje, gdy oglądasz upadek narciarza?

Każdy uprawiający sporty zimowe jest zobowiązany do udzielenia pomocy w razie wypadku. Pierwszym krokiem jest zabezpieczenie miejsca wypadku, sprawdzenie stanu poszkodowanego, wezwanie pomocy, a następnie udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu.

Co zrobić, jeśli zdarzył się wypadek, a ty nie masz telefonu komórkowego (sieci) i jesteś poza utartymi szlakami?

Alpejski sygnał alarmowy został wprowadzony dla takich sytuacji awaryjnych, gdy istnieje szansa, że zostaniemy zauważeni z górskich schronisk lub w dolinie. Sygnał wizualny lub dźwiękowy nadaje się co 10 sekund. Po minucie (lub sześciu sygnałach) robi się przerwę na minutę, a następnie zaczyna od nowa, aż do uzyskania odpowiedzi (3 sygnały na minutę z jednominutową przerwą i powtórzeniem) lub przybycia pomocy.

Najlepsze destynacje do jazdy na nartach na wiosnę i Wielkanoc

Dużo śniegu, słońca, dobra widoczność, przyjemna temperatura: jazda na nartach ...

Regiony do narciarstwa biegowego: najlepsze destynacje dla fanów biegówek

Jest to nieco spokojniejszy rodzaj sportów zimowych. Zamiast zjeżdżać po górskich ...

$stickyFooter