Technika jazdy – część 1: jak jeździć bezpiecznie i z rozwagą

06/11/2017 - Katarzyna Staniszewska

Nieodłącznym elementem narciarstwa jest odpowiednia technika jazdy i taktyka. SnowTrex omówił ten niezwykle złożony temat z Maxem Holzmannem, trenerem Niemieckiego Związku Instruktorów Narciarstwa (DSLV). W pierwszej części naszej serii wspomniany ekspert udziela cennych wskazówek odnośnie bezpiecznej jazdy zgodnie z zasadami FIS.

Ćwiczenie jazdy pod kontrolą to podstawa bezpieczeństwa na stoku.

Podczas jazdy na nartach należy zwrócić uwagę na wiele czynników. Właściwa technika jazdy jest w dużej mierze zależna od opanowania własnego sprzętu. Niezbędna jest ponadto właściwa ocena sytuacji na stoku i dopasowanie prędkości jazdy. Tylko wówczas możemy mówić o bezpiecznym białym szaleństwie.

Najważniejsze zasady zachowania na stoku reguluje 10 zasad FIS, które w bardzo precyzyjny sposób wyjaśniają reguły wzajemnego przebywania na stokach. Nasz ekspert DSLV wyjaśnia, jak należy rozumieć wspomniane zasady.

Kontrola prędkości

Safety first! Ta zasada obowiązuje również na stoku, który można porównać do ruchu drogowego. Jedynie stosowna prędkość gwarantuje bezpieczeństwo podczas jazdy. „Należy jechać wyłącznie z taką prędkością, aby swobodnie kontrolować zarówno kierunek jazdy, jak i równowagę“, wyjaśnia instruktor narciarstwa Holzmann. Kontrola prędkości na stoku należy do najważniejszych reguł podczas jazdy, o czym mówi punkt 2 zasad FIS. Kto porusza się z nadmierną prędkością nie jest w stanie zachować kontroli nad swoim sprzętem, narażając siebie oraz innych na niebezpieczeństwo.

Również kontrola toru jazdy jest niezwykle istotna – punkt 3 zasad FIS. Wskazówka naszego eksperta: „Kontrolowany zjazd wybranym torem to kwestia właściwego treningu. Można przykładowo zjechać we dwójkę obok siebie, starając się zachować identyczny odstęp.“

Kierunek – prędkość – równowaga

„Bezpieczna jazda na nartach to harmonijne połącznie trzech faktorów: kierunku, prędkości i równowagi“, podsumowuje Holzmann. „Każdy powinien móc w pełni je kontrolować. Jeżeli pamiętamy przy tym o obecności innych narciarzy na stoku, praktycznie nic nie ma prawa się wydarzyć.“

Właściwa ocena zagrożenia

Wzgląd na innych narciarzy nie na darmo znalazł się w 1. punkcie zasad FIS: ważna jest bowiem nie tylko indywidualna technika jazdy, ale także uwzględnienie umiejętności pozostałych uczestników ruchu. Warto pamiętać również o dwóch rodzajach zagrożenia, o których nie wspomniano w zasadach: zagrożeniu subiektywnym i obiektywnym. Holzmann wyjaśnia: „Subiektywne zagrożenie stwarzane jest przez samego narciarza i dotyczy jego umiejętności i zachowania. Obiektywne zagrożenie obejmuje natomiast takie czynniki jak oblodzenie stoku, kamienie niewidoczne pod pokrywą śnieżną, bądź też narciarze poruszający się po tej samej trasie, których powinniśmy uwzględnić. Obu zagrożeń należy w miarę możliwości unikać, tak by zapewnić bezpieczeństwo na stoku nie tylko sobie, ale i innym.“

Uwaga na oznakowanie tras

Przed wyborem właściwej trasy należy koniecznie uwzględnić aktualne warunki pogodowe. Trasy dzielą się ogólnie według następującej zasady: niebieskie trasy są łatwe i płaskie, czerwone – średnio zaawansowane, natomiast czarnym kolorem oznaczone są strome trasy dla zawansowanych. „Nierzadko bywa jednak, że w zależności od warunków czarne trasy można porównać do czerwonych i na odwrót, czerwone trasy przypominają bardziej czarne“, uściśla ekspert narciarski Holzmann. „Jest to ściśle zależne od pokrywy śnieżnej i widoczności. Jeżeli stoki są oblodzone, nawet na czerwonych trasach należy zachować szczególną ostrożność. Z drugiej strony, po opadach świeżego puchu nawet początkujący mogą spróbować swoich sił na czarnej trasie, pod warunkiem jednak, że śnieg jest wystarczająco przyczepny i nieco tępy, ułatwiając hamowanie.“

Uczniowie szkółki narciarskiej ćwiczą bezpieczną jazdę, trzymając się za ręce.

Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku trudnych warunków pogodowych, jak mgła i lokalne oblodzenia. W takiej sytuacji nawet doświadczeni narciarze powinni rozważyć pozostanie na łagodniejszych stokach. Decydujące znaczenie podczas wyboru trasy powinna mieć zatem właściwa ocena zarówno warunków zewnętrznych, jak i własnych umiejętności.

Optymalne miejsce na postój

Kolejna zasada FIS mówi: zatrzymanie i przerwa dozwolone są wyłącznie na skraju nartostrady. Holzmann wyjaśnia dokładnie, czego dotyczy ta reguła: „Należy bezwzględnie unikać nagłego zahamowania. Niespodziewane i szybkie zatrzymanie z gwałtowną zmianą kierunku stwarza duże zagrożenie dla innych narciarzy. Ważne jest, by sukcesywnie zmniejszać prędkość jazdy, zbliżając się jednocześnie do krawędzi nartostrady.“ Holzmann podkreśla, że nigdy nie wolno pozostawać na środku nartostrady. Podobną ostrożność należy zachować podczas włączania się do ruchu. Niektóre trasy narciarskie są lekko falowane: posiadają płaskie odcinki, które stopniowo przechodzą w niewielkie pagórki. Widoczność na tego typu odcinku jest znacznie ograniczona i możliwa jedynie na samym skraju pagórka. Warto zatem pamiętać, by w żadnym wypadku nie zatrzymywać się tuż za wzniesieniem, gdzie z pewnością nie zauważymy w porę nadjeżdżających narciarzy.

Podsumowanie

Narciarze powinni przede wszystkim dostosować technikę i prędkość jazdy do swoich umiejętności, warunków pogodowych oraz stanu pokrywy śnieżnej. Zatrzymywać należy się wyłącznie na krawędzi trasy. Kto nie porusza się z nadmierną prędkością, zważając przy tym na innych uczestników ruchu, może w pełni cieszyć się białym szaleństwem.

Max Holzmann, członek zarządu Niemieckiego Związku Instruktorów Narciarstwa

Nasz ekspert z Niemieckiego Związku Instruktorów Narciarstwa

Max Holzmann jest wykwalifikowanym instruktorem narciarstwa oraz członkiem zarządu w Niemieckim Związku Instruktorów Narciarstwa (DSLV). Jest on odpowiedzialny za treści kursów kształcących przyszłych instruktorów oraz dostosowanie poziomu trudności na wszystkich etapach kształcenia, począwszy od poziomu 1 aż do egzaminów państwowych w takich dziedzinach jak motoryka, metodyka i teoria.

Rodzaje wyciągów – od orczyka do kolejki 3S

Bez wyciągów narciarstwo z pewnością nie byłoby tak przyjemne. W końcu, kto ...

Najpiękniejsze trasy w lesie – wskazówki dla fanów natury

Jazda na nartach poniżej linii drzewa ma swój urok. Leśne zjazdy to bajkowe trasy ...