O plikach cookies

Dla uzyskania optymalnej oferty, wykorzystujemy pliki cookie do gromadzenia treści o użytkowaniu, które TravelTrex GmbH udostępnia również naszym partnerom. Profile użytkowania są tworzone na podstawie aktywności użytkownika przy użyciu informacji o urządzeniu końcowym i przeglądarce. Te profile użytkowania są wykorzystywane do analizy statystycznej, indywidualnych rekomendacji produktów, zindywidualizowanej reklamy i pomiaru zasięgu. W tym celu wymagana jest zgoda użytkownika (możliwa do odwołania w dowolnym momencie), która obejmuje również przekazywanie niektórych danych osobowych zewnętrznym dostawcom w krajach trzecich spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, takich jak Google lub Microsoft w USA.

Klikając w pole , akceptują Państwo korzystanie z niefunkcjonalnych plików cookie i podobnych technologii. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, należy kliknąć w . Wówczas skorzystamy wyłącznie z usług, które są technicznie niezbędne i konieczne do realizacji umowy.

Więcej informacji na temat korzystania z plików cookies oraz sposobu zmiany ustawień można znaleźć na stronie Cookie-Policy.

Informacje o podmiocie odpowiedzialnym znajdują się na naszej stronie Wydawca. Informacje o przetwarzaniu danych i przysługujących Państwu prawach znajdują się na naszej stronie Ochrona danych.

Wyjazd na narty samochodem: opłata za przejazd do ośrodka narciarskiego 2024

01/06/2024 - SnowTrex

Większość turystów zimowych nadal planuje podróż do ośrodka narciarskiego własnym samochodem. Jednak często nie ma pewności co do kosztów opłat drogowych podczas przekraczania Alp: Czy muszę płacić opłaty drogowe w drodze na moje wakacje na nartach w 2024 roku? A jeśli tak, to czy mogę to zorganizować z wyprzedzeniem, aby nie stresować się po drodze? SnowTrex wie wszystko o opłatach drogowych i wyjaśnia, gdzie entuzjaści sportów zimowych muszą płacić podczas podróży do ośrodka narciarskiego na autostradzie, na przełęczach lub przed alpejskimi tunelami.

Tunel Mont Blanc łączy Francję z Włochami i, podobnie jak wiele autostrad i innych dróg w Alpach, jest płatny

Ile kosztują opłaty za przejazd autostradami w Europie?

KrajOpłata za przejazd autostradąKoszty
AustriaTak11,50 euro (10-dniowa winieta dla samochodów)
WłochyTak0,07 euro (za kilometr samochodem)
FrancjaCzęściowo0,09 euro (za kilometr samochodem)
SzwajcariaTak44,00 euro (winieta roczna)
NiemcyNie15,1 do 51,6 centów (za kilometr dla ciężarówek powyżej 3,5 t)
Republika CzeskaTak11,00 euro (elektroniczna winieta 10-dniowa dla samochodów)
SłoweniaTak16,00 euro (elektroniczna winieta 7-dniowa dla samochodów)

Czym są opłaty za autostrady?

Opłaty drogowe, to opłaty obszarowe za korzystanie z obiektów transportowych, takich jak drogi, mosty, autostrady i tunele. Opłaty drogowe są rzadko pobierane w Niemczech, ale podróżując za granicę, wczasowicze powinni wiedzieć, jakie opłaty obowiązują w danym kraju

Istnieją zasadniczo dwa rodzaje opłat drogowych: opłaty za dostęp oparte na czasie i opłaty za przejazd trasą oparte na użytkowaniu. W przypadku pierwszego rodzaju opłat kierowca otrzymuje zezwolenie na dostęp do określonych urządzeń drogowych, przy czym faktyczne korzystanie z nich nie ma znaczenia. Dostęp do infrastruktury drogowej jest zazwyczaj ograniczony w czasie i jest zazwyczaj rozliczany za pomocą winiety autostradowej, tak jak w Austrii. W przypadku opłat opartych na użytkowaniu kierowca płaci w punkcie poboru opłat w zależności od faktycznego wykorzystania. W tym przypadku opłata jest głównie określana geograficznie, na przykład w zależności od przebytej odległości lub użytkowanych odcinków dróg. Wielu wczasowiczów od dawna zna ten rodzaj opłat z francuskich autostrad.

Niemiecki związek samochodowy ADAC podsumował jak uiszczać opłaty drogowe i jak prawidłowo zachowywać się w punkcie poboru opłat:

MAUT IN EUROPA: Tipps für Vignetten und Co. | ADAC

Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.

Pobierając opłaty drogowe, poszczególne kraje realizują różne cele. Opłaty służą między innymi finansowaniu istniejącej lub przyszłej infrastruktury drogowej, odciążeniu środowiska poprzez oczekiwane zmniejszenie ruchu zmotoryzowanego oraz generowaniu dodatkowych dochodów dla budżetów publicznych.

Opłaty drogowe w Austrii

Austria jest jednym z najpopularniejszych miejsc do uprawiania sportów zimowych w Europie. Jednak każdy, kto podróżuje do alpejskiej republiki własnym samochodem lub wynajętym samochodem, powinien mieć świadomość, że winiety stanowiącej dowód wniesienia opłaty za przejazd autostradą są obowiązkowe. Istnieją różne okresy ważności: dziesięć dni, dwa miesiące i jeden rok. „Pickerl”, jak Austriacy nazywają winietę, można kupić na dwa sposoby. Klasyczna wersja to naklejka, która jest w widoczny sposób przymocowana do wewnętrznej strony przedniej szyby samochodu. Innym, stosunkowo nowym wariantem jest winieta elektroniczna. Podobnie jak klasyczną winietę można zakupić z wyprzedzeniem, wersja cyfrowa również może być zarezerwowana z wyprzedzeniem. Kierowcy powinni jednak pamiętać, że ważność winiety elektronicznej rozpoczyna się najwcześniej 18 dni po dokonaniu rezerwacji. Powodem tego jest austriackie ustawodawstwo. Dlatego winietę jak i urlop narciarski w Austrii należy zarezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Ta sama cena dotyczy obu wariantów winiet, czyli 96,40 euro za roczną winietę dla pojazdów do 3,5 tony w 2024 roku. Jeśli zdecydujesz się na 10-dniową winietę i jeździsz samochodem, możesz spodziewać się zapłaty 11,50 euro. Taryfy winietowe są corocznie dostosowywane do zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP) zgodnie z przepisami ustawowymi, co prowadzi do regularnego wzrostu cen o około 2%.

Ważne jest również, aby wiedzieć, podróżując samochodem do Austrii: oprócz tras podlegających opłatom drogowym, które nawiasem mówiąc zaczynają się tuż za granicą, istnieją również specjalne płatne trasy, takie jak tunel Arlberg (11,50 euro za pojedynczy przejazd samochodem) lub autostrada Brenner (11,00 euro za przejazd tam i z powrotem). W tym przypadku opłaty drogowe w Austrii muszą być uiszczane oddzielnie w drodze na narty – lub należy skorzystać z alternatywnej bezpłatnej trasy.

Opłaty drogowe we Włoszech

Podczas gdy Austria i Szwajcaria mają winiety czasowe, Włochy mają system opłat drogowych oparty na odległości. Oznacza to, że ich wysokość zależy od odległości pokonanej samochodem przez zimowych urlopowiczów. Opłata za przejazd autostradą podczas wyjazdu na narty jest zatem oparta na faktycznie przejechanych kilometrach. Kierowcy nie muszą zatem z wyprzedzeniem kupować winiety itp. Zamiast tego autostrady we Włoszech są usiane punktami poboru opłat, w których kierowcy pobierają bilet, który opłacają na stacji, na której opuszczają autostradę. Punktów poboru opłat nie można przeoczyć, ponieważ nie ma innej opcji niż przejechanie obok nich.

„Passo dello Stelvio” to jedna z najpiękniejszych i najbardziej spektakularnych przełęczy w Alpach. Kierowcy nie muszą uiszczać opłat drogowych w okresie od początku maja do końca listopada.

Jeśli chodzi o koszty, kierowcy mogą spodziewać się około 7 centów za kilometr (stan na 2024 r.). Kalkulator opłat drogowych w Internecie może być również używany do określenia dokładnej opłaty za przejazd podczas podróży na nartach we Włoszech. Punkty poboru opłat oferują płatność gotówką, kartą lub Telepassem. Telepass to elektroniczne urządzenie poboru opłat w pojeździe, które jest opłacalne nie tylko dla osób często podróżujących po Włoszech, ale jest również dostępne jako opcja krótkoterminowa. Użytkownicy Telepass mają również tę zaletę, że mogą uniknąć korków na manualnych pasach płatności w punktach poboru opłat. Przygotowano dla nich specjalne pasy ruchu.

Na innych ważnych trasach tranzytowych kierowcy we włoskich Alpach muszą uiszczać oddzielne opłaty drogowe. Na przykład podróż samochodem przez wysokogórską drogę Timmelsjoch między Doliną Passeier we Włoszech a Ötztal w Austrii kosztuje 19,00 euro (26,00 euro tam i z powrotem). To samo dotyczy tunelu drogowego Fréjus między Bardonecchia (Włochy) a Modane (Francja). Podróż samochodem w obie strony z Włoch przez jeden z najdłuższych alpejskich tuneli kosztuje aż 68,60 euro (stan na 2024 r.)!

Opłaty drogowe we Francji

Podobnie jak we Włoszech, we Francji również obowiązuje system opłat drogowych oparty na odległości oraz autostrady z punktami poboru opłat. W związku z tym nie ma stałej ceny znanej z góry, jak w przypadku winiety. Niemniej jednak kierowcy mogą korzystać z kalkulatorów opłat drogowych w Internecie, aby określić dokładny koszt opłaty za przejazd. Średnia cena za kilometr autostrady dla kierowców wynosi 9 centów. Metody płatności są również takie same jak we Włoszech, z płatnością gotówką, kartą lub płatnością za pośrednictwem Telepeage (samochodowe punkty poboru opłat). We Francji punkty poboru opłat noszą nazwy Liber-t i TIS-PL. Kierowcy mogą również zaoszczędzić czas, ponieważ szlabany otwierają się dla nich automatycznie.

W przeciwieństwie na przykład do Szwajcarii, we Francji warto również szukać alternatywnych tras zwolnionych z opłat. Strata czasu często nie jest zbyt duża i przewyższa oszczędności. Z drugiej strony, jeśli chcesz przejechać przez jeden z głównych alpejskich tuneli zamiast przez przełęcz górską, będziesz musiał głęboko sięgnąć do kieszeni w Grande Nation. Na przykład podróż samochodem w obie strony przez słynny na całym świecie tunel Mont Blanc między Chamonix (Francja) a Courmayeur (Włochy) kosztuje aż 67,50 euro (stan na 2024 r.).

Samochody osobowe i ciężarowe, które chcą przejechać przez tunel Fréjus z Włoch do Francji i odwrotnie, muszą uiścić opłatę za przejazd.

Opłaty drogowe w Szwajcarii

Podobnie jak inne europejskie kraje alpejskie, Szwajcaria również oferuje zapierające dech w piersiach górskie panoramy i fantastyczne ośrodki narciarskie. Ale winietka z opłątą autostradową jest tutaj również obowiązkowa. W przeciwieństwie do Austrii czy Francji, kierowcy w Szwajcarii nie mogą uniknąć zakupu winiety, zwłaszcza w przypadku dłuższych podróży. Chyba że miłośnicy sportów zimowych mają dużo czasu na bezpłatne, ale dość długie objazdy.

W Szwajcarii obowiązuje tylko jedna winieta roczna, która jest ważna przez 14 miesięcy. W Konfederacji rozróżnia się winiety letnie i zimowe. Winieta letnia jest ważna od maja do listopada, podczas gdy winieta zimowa jest ważna od grudnia do kwietnia. Roczna winieta dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, tj. samochodów osobowych, od 2015 r. kosztuje stałe 40 franków szwajcarskich (CHF) – w zależności od kursu wymiany cena winiety wynosi zatem nieco poniżej 44 euro..

Tylko kilka tras, takich jak St. Bernhard-Tunnel, nie jest objętych roczną winietą i należy za nie zapłacić oddzielnie. Przejazd samochodem z Bourg-Saint-Pierre (Szwajcaria) do St. Rhemy-en-Bosses (Włochy) kosztuje 31,00 euro, podczas gdy podróż powrotna kosztuje 51,00 euro.

Opłaty drogowe w Niemczech

W Niemczech są tylko krótkie płatne odcinki. Na przykład w drodze do ośrodka narciarskiego Sudelfeld na tak zwanej trasie Tatzelwurm. Cena za przejazd samochodem jedną z niewielu prywatnych płatnych dróg w drodze do jednego z europejskich ośrodków narciarskich wynosi 3 euro. Jeśli jednak miłośnicy sportów zimowych podróżują z Bayrischzell lub Oberaudorf do Sudelfeld, mogą ominąć punkt poboru opłat.

Jednak od 1 stycznia 2005 r. opłata drogowa dla samochodów ciężarowych ma zastosowanie do pojazdów o masie powyżej 3,5 tony na autostradach w Niemczech i na niektórych drogach federalnych. W zależności od długości i wagi ciężarówki, opłata wynosi od 15 do 52 centów za przejechany kilometr. Ciężarówki są rejestrowane elektronicznie.

Opłaty drogowe w Czechach

Niedaleko granicy z Niemcami znajdują się liczne czeskie ośrodki narciarskie. Podróż do nich odbywa się za pośrednictwem płatnych dróg, dla których wymagana jest winieta. Winiety są dostępne dla samochodów osobowych na dziesięć dni (11 euro), jeden miesiąc (17 euro) i jeden rok (91 euro). Czeskie winiety samoprzylepne zostały zniesione pod koniec 2020 roku i zastąpione elektronicznym systemem winiet w 2021 roku. Winiety cyfrowe (Elektronická dálniční známka) są dostępne online, w punktach sprzedaży i w automatach na miejscu. Winiety są również powiązane z odpowiednią tablicą rejestracyjną i można je kupić nie wcześniej niż trzy miesiące wcześniej.

Istnieje tylko kilka bezpłatnych odcinków dróg, ale są one oznaczone przekreśloną winietą lub napisem „BEZ POPLATKU”.

Opłaty drogowe w Słowenii

U podnóża Alp i niskich pasm górskich na północy Słowenii znajduje się kilka ośrodków narciarskich. Jeśli chcesz spędzić tam kilka relaksujących dni na nartach, będziesz musiał uiścić opłaty drogowe po drodze. Winiety są bowiązkowe zarówno na autostradach jak i drogach dwujezdniowych. Kierowcy mogą zakupić elektroniczną winietę na tydzień (16 euro), miesiąc (32 euro) lub rok (117,50 euro). Eksperci zalecają zakup e-winiety w punkcie sprzedaży przed podróżą do Słowenii.

Winieta jest również obowiązkowa na słoweńskich autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Ponieważ słoweńskie drogi krajowe są raczej wąskie i słabo rozudowane, nie powinieneś oszczędzać na winiecie. Ponadto czas podróży często wydłuża się o kilka godzin z powodu objazdów, oznakowanie jest zwykle bardzo mylące, a urządzenia nawigacyjne są mało pomocne.

Kary za nieprzestrzeganie przepisów

Kontrole opłat drogowych w poszczególnych krajach alpejskich są różne, a kary za wykroczenia związane z opłatami drogowymi również się różnią. Każdy przyłapany na jeździe austriacką autostradą bez winiety nie musi płacić mandatu, lecz „opłatę zastępczą”. Ta „opłata zastępcza” jest jednak znacznie droższa niż winieta, a wczasowicze podróżujący samochodem muszą zapłacić co najmniej 120 euro. „Opłata zastępcza” umożliwia korzystanie ze wszystkich austriackich autostrad bez winiety przez resztę dnia i następnego dnia po natychmiastowej płatności gotówką lub kartą kredytową. Winieta jest sprawdzana zarówno ręcznie przez Służbę Kontrolną (SKD), jak i za pomocą kamer przez Automatyczną Kontrolę Winiet (AVK).

We Włoszech i Francji unikanie opłat drogowych jest trudniejsze. Wynika to z faktu, że przy wjeździe i zjeździe z autostrady należy minąć punkt poboru opłat. Praktycznie niemożliwe jest korzystanie z płatnej autostrady bez przejechania przez punkt poboru opłat. Ponadto punkty poboru opłat są wyposażone w kamery, a czasami także w personel kontrolny.

Również w Szwajcarii, Czechach i Słowenii lepiej nie dać się złapać na jeździe po autostradach i głównych drogach bez ważnej winiety. We wszystkich trzech krajach policja rygorystycznie sprawdza winiety. Każdy podróżujący bez winiety w drodze do ośrodka narciarskiego w Szwajcari i Czechach, który zostanie zatrzymany przez policję, zostanie zazwyczaj ukarany grzywną o równowartości 175 euro lub 195 euro. W Słowenii grzywna może wynieść nawet od 300 do 800 euro. Co więcej, policja jest tu szczególnie rygorystyczna, dlatego zdecydowanie warto zaopatrzyć się w winietę.

Opłaty drogowe są kontrolowane w różny sposób w krajach położonych w Alpach i wokół nich. Kary za nieprzestrzeganie przepisów również się różnią.

Ponieważ w Niemczech jest tylko kilka małych płatnych dróg, kontrole są podobne do tych we Francji. Zwykle na początku i na końcu trasy znajdują się punkty poboru opłat, które należy minąć, aby uzyskać dostęp do płatnej drogi. Przejechanie tych odcinków bez uiszczenia opłaty jest prawie niemożliwe, a każdy, kto to zrobi, musi liczyć się z koniecznością zapłacenia indywidualnie ustalonej kary.

FAQ dotyczące opłat drogowych

Jakie rodzaje opłat drogowych występują w Europie i czym się różnią?

W Europie istnieją zasadniczo dwa rodzaje opłat drogowych: czasowe opłaty za dostęp i opłaty za korzystanie z trasy. W przypadku opłat czasowych, które są powszechne w Austrii i Szwajcarii, kierowcy kupują winietę na określony czas. Opłata za korzystanie z trasy, która dominuje w krajach takich jak Włochy i Francja, jest obliczana na podstawie rzeczywistej przebytej odległości i uiszczana w punktach poboru opłat.

Jak działa opłata drogowa w Austrii i jakich kosztów można się spodziewać?

W Austrii korzystanie z autostrad wymaga posiadania winiety. Winiety są dostępne na dziesięć dni (11,50 euro), dwa miesiące i jeden rok (96,40 euro do 2024 r.). Winiety można nabyć w formie naklejki na przednią szybę lub winiety elektronicznej, przy czym ta ostatnia jest ważna najwcześniej 18 dni po dokonaniu rezerwacji. Oprócz winiet istnieją specjalne płatne trasy, takie jak tunel Arlberg (11,50 euro) i autostrada Brenner (11,00 euro).

Jakie są szczególne cechy opłat drogowych we Włoszech?

Włochy mają system opłat drogowych oparty na odległości, w którym koszty są obliczane na podstawie przebytej odległości. Średni koszt wynosi około 7 centów za kilometr. W punktach poboru opłat, które są rozmieszczone w całej sieci autostrad, kierowcy pobierają bilet, który płacą przy zjeździe. Płatności można dokonać gotówką, kartą lub za pomocą Telepass, elektronicznego punktu poboru opłat.

Co miłośnicy sportów zimowych powinni wiedzieć o opłatach drogowych w Szwajcarii?

W Szwajcarii obowiązuje roczna winieta za 40 franków szwajcarskich (ok. 44 euro), która jest ważna przez 14 miesięcy. Winieta ta jest obowiązkowa w przypadku korzystania z autostrad i dróg szybkiego ruchu. Istnieją również specjalne płatne drogi, takie jak Große St. Bernhard-Tunnel, za które pobierane są dodatkowe opłaty.

W jaki sposób pobierana jest opłata drogowa we Francji i jakich kosztów należy się spodziewać?

We Francji istnieje system opłat drogowych oparty na odległości z punktami poboru opłat na autostradach. Średni koszt wynosi około 9 centów za kilometr. Płatności można dokonać gotówką, kartą lub przez Telepeage (skrzynkę poboru opłat). Dodatkowo pobierane są również wysokie opłaty za przejazd alpejskimi tunelami, takimi jak tunel Mont Blanc (67,50 euro za podróż w obie strony). Miłośnicy sportów zimowych mogą sprawdzić dokładny koszt swojej podróży za pomocą kalkulatorów opłat drogowych w Internecie.

10 największych terenów narciarskich w Szwajcarii

Niekończące się stoki i panoramy górskie, jak okiem sięgnąć – Szwajcaria ...

Krwawienie z nosa na nartach – co robić?

Wielu z nas zna ten problem: podczas codziennych sytuacji w górach, zupełnie ...

$stickyFooter