Samochodem na urlop narciarski: opłata drogowa w krajach alpejskich

26/06/2019 - SnowTrex

Większość turystów nadal planuje podróż do ośrodka narciarskiego własnym samochodem. Często jednak pojawiają się wątpliwości dotyczące opłat drogowych. Czy trzeba uiścić opłatę drogową w drodze na urlop narciarski? A jeśli tak, to czy można to zrobić z wyprzedzeniem? SnowTrex zebrał najważniejsze informacje, gdzie pobierane są opłaty podczas podróży do ośrodka narciarskiego na autostradzie, na przełęczach lub przed alpejskimi tunelami.

Przed urlopem zimowym do krajów alpejskich warto sprawdzić informacje o opłatach drogowych.

Opłaty drogowe w Austrii

Austria jest jednym z najbardziej popularnych celów podróży dla europejskich miłośników sportów zimowych. Powinniśmy przy tym pamiętać, że podróżując do Austrii własnym lub wynajętym samochodem mamy obowiązek posiadania winiety na autostradach. Istnieją różne okresy ważności: dziesięć dni, dwa miesiące i jeden rok. „Pickerl”, jak Austriacy nazywają winietę, można nabyć na dwa sposoby. Wersja klasyczna to naklejka, która jest umieszczana na przedniej szybie samochodu w dobrze widocznym miejscu. Kolejnym stosunkowo nowym wariantem jest winieta elektroniczna. Podobnie jak klasyczna winieta może być zakupiona z wyprzedzeniem, Kierowcy powinni jednak pamiętać, że ważność elektronicznej winiety rozpoczyna się najwcześniej 18 dni po dokonaniu rezerwacji. Powodem tego jest prawo austriackie.

Dla obu wariantów winiet obowiązuje taka sama cena , czyli 96,40 euro za roczną winietę dla pojazdów do 3,5 tony (2023 r). Jeśli zdecydujemy się na 10-dniową winietę i jeździmy samochodem osobowym, możemy spodziewać się zapłaty 9,90 euro. Taryfy winietowe są corocznie dostosowywane do zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP) zgodnie z przepisami ustawowymi, co prowadzi do regularnego wzrostu cen o około 2%.

Ważne jest również, aby wiedzieć, podróżując do Austrii samochodem, że oprócz tras podlegających opłatom drogowym, które nawiasem mówiąc zaczynają się tuż za granicą, istnieją również szczególne również płatne trasy, takie jak tunel Arlberg (11,50 euro za pojedynczy przejazd samochodem) lub autostrada Brenner (11,00 euro za całą trasę). Tutaj trzeba zapłacić osobno – lub wybrać drogę wolną od opłat.

Opłaty drogowe w Francji

Podobnie jak we Włoszech, Francja posiada również system poboru opłat oparty na trasie i autostrady z ograniczonymi punktami poboru opłat. Metoda płatności jest również taka sama jak we Włoszech. We Francji, skrzynka poboru opłat drogowych nazywa się Liber-t. Również tutaj kierowcy mogą zaoszczędzić czas, ponieważ bariery otwierają się automatycznie. W przeciwieństwie na przykład do Szwajcarii, zdecydowanie warto szukać alternatywnych, bezpłatnych tras we Francji. Często straty czasu nie są tu zbyt duże i rekompensują oszczędności kosztów.

Opłaty drogowe w Włoszech

Podczas gdy Austria i Szwajcaria mają winiety czasowe, Włochy mają system opłat uzależniony od trasy. Tutaj to zależy dokładnie od tego, jaką trasą jeżdżą zimowi urlopowicze i jak długo. W związku z tym opłaty są również obliczane na podstawie faktycznie przejechanych kilometrów. Nie trzeba więc kupować winiety lub czegoś podobnego z wyprzedzeniem – autostrady we Włoszech są zawsze wyposażone w punkty poboru opłat. Tutaj pobiera się bilet, który opłaca się na stacji, na której ponownie opuszcza się autostradę. Nie można przegapić stacji, nie ma innej możliwości niż je minąć. Jako sposób płatności stacje oferują płatność gotówką, płatność kartą lub płatność przez Telepass. Jest to elektroniczny system poboru opłat w pojeździe, który nie tylko dotyczy kierowców podróżujących regularnie, ale jest również dostępny jako wariant krótkoterminowy. Użytkownicy Telepass mają tę zaletę, że unikają korków na pasach ruchu w przypadku bezpośredniej płatności, ponieważ specjalnie zarezerwowane pasy zostały utworzone dla użytkowników Telepass.

Typowa stacja poboru opłaty drogowej.

Opłaty drogowe w Szwajcarii

Szwajcaria, podobnie jak inne europejskie kraje alpejskie, oferuje zapierające dech w piersiach panoramy górskie i wspaniałe ośrodki narciarskie. Ale tu też winiety są obowiązkowe. W przeciwieństwie do Austrii, nie da się tego uniknąć na dłuższych dystansach, chyba że kierowcy mają dużo czasu na bezpłatne, ale raczej długie obwodnice.

W Szwajcarii istnieje tylko jedna winieta roczna ważna w sumie przez 14 miesięcy – w tym grudzień poprzedniego roku i styczeń następnego roku. Tylko kilka tras, takich jak Wielki Tunel Bernardynów, nie zostało uwzględnionych.

Opłaty drogowe w Niemczech

W Niemczech są tylko małe płatne drogi. Na przykład w drodze do terenu narciarskiego Sudelfeld na tzw. Tatzelwurm-Straße. Cena za samochód to 3 euro. Jeśli jedziesz z Bayrischzell lub Oberaudorf do Sudelfeld, możesz uniknąć punktu poboru opłat drogowych.

Opłaty drogowe w Republice Czeskiej

Niedaleko granicy z Niemcami znajduje się wiele czeskich terenów narciarskich. Niemniej jednak istnieją drogi płatne, na których potrzebna jest winieta. Jest winieta na dziesięć dni, miesiąc i rok. Czeska winieta składa się z dwóch części, z których obie muszą być oznakowane odpowiednią tabliczką rejestracyjną. Większa część jest przymocowana do przedniej szyby, a mniejsza do stacji kontrolnej. Sekcje niepodlegające opłacie drogowej są identyfikowane za pomocą przekreślonej winiety lub znaku „BEZ POPLATKU”.

Wolisz jeździć na nartach bez samochodu? SnowTrex posiada również cenne informacje na ten temat.

Co zrobić ze starymi nartami i deskami snowboardowymi?

Każdy entuzjasta sportów zimowych marzy o posiadaniu własnego sprzętu, który ...

Saneczkarstwo w Alpach: Najlepsze tory saneczkowe do jazdy na sankach

Saneczkarstwo polega na tym, że gdy spadnie pierwszy śnieg, wychodzimy z domu z ...

$stickyFooter