Efektywna regeneracja po jeździe na nartach

21/10/2019 - SnowTrex

Fazy odpoczynku mięśni są w równym stopniu istotne podczas uprawiania sportów zimowych, co sama jazda. Jeśli zamiast zabawy w ramach après-ski wybierzesz saunę, poczujesz się lepiej, natomiast na stoku na pewno nie zabraknie ci energii. Przedstawiamy sześć wskazówek dotyczących właściwej regeneracji podczas urlopu narciarskiego.

Relaks jest nieodłącznym elementem urlopu narciarskiego.

1. Gimnastyka i ćwiczenia rozciągające

Po jeździe na nartach często myślimy od razu o après-ski, ciepłym posiłku lub saunie. Jest to z pewnością dobre rozwiązanie, ale jeszcze lepiej jest przejść przez małą fazę schładzania wcześniej. Polecamy przede wszystkim lekkie ćwiczenia rozciągające i gimnastykę.

Podczas intensywnego uprawiania sportu, takiego jak narciarstwo alpejskie, mięśnie są bardzo napięte i silnie się kurczą. Żeby potem mogły się dobrze zregenerować, trzeba je ponownie rozciągnąć. Dlatego tak ważne jest rozciąganie. Co prawda, „poprawne” rozciąganie jest złożoną i szeroko dyskutowaną filozofią. Ale jak to często bywa, generalnie należy sie trzymać jednej zasady: tak dużo, jak to konieczne i tak mało, jak to możliwe. A może na przykład kilka ćwiczeń jogi?

To proste ćwiczenie jogi pomaga rozciągnąć plecy i mięśnie nóg.

2. Naprzemienny prysznic

W oparciu o słynną kurację Kneippa, wskazane jest wzięcie prysznica naprzemiennie z zimną i ciepłą wodą. Metabolizm jest stymulowany przez wahania temperatury i nie tylko mięśnie, ale także kości, chrząstki, ścięgna i więzadła są lepiej zaopatrzone w krew i składniki odżywcze.

3. Korzystanie z sauny

Podobny efekt ma sauna. Ciało jest delikatnie przegrzane, naczynia rozszerzają się, więcej krwi i składników odżywczych jest pompowanych do tkanki. Dodatkowo ciepło rozluźnia mięśnie. Podczas sesji w saunie regeneracyjnej można wspaniale wypocząć. Wystarczy jedna lub dwie sesje trwające 15 minut i maksymalnie 60 stopni.nie należy jednak korzystać zbyt długo ze zbyt gorącej sauny, ponieważ niepotrzebnie przeciąża to organizm.

Sauna po aktywnym dniu na stoku doskonale odpręża mięśnie.

4. Odpowiednie nawodnienie i zdrowa dieta

Ważne jest również, aby jeść produkty bogate w wartości odżywcze i odpowiednio dużo pić. Nie tylko po sesji w saunie należy wziąć pod uwagę wystarczające nawodnienie. W ciągu dnia narciarskiego, a także wieczorem, musi być zagwarantowana zdrowa równowaga mineralna w organizmie.Należy pamiętać o co najmniej dwóch litrach płynów dziennie, dopuszczalne jest wszystko – od wody, przez soki, po napoje izotoniczne. Jednakże alkohol jest wykluczony. Pobiera wodę z organizmu i hamuje ważne procesy budowy mięśni. Ta trucizna komórkowa jest absolutnie nieproduktywna dla skutecznej regeneracji.

Kiedy jesz, możesz wzmocnić swoje mięśnie przy pomocy pewnych produktów spożywczych. Białka są niezbędne do budowy mięśni, a wkrótce po ćwiczeniach ciało może je w pełni wykorzystać. Ci, którzy chcą zrobić coś dobrego dla swojego ciała, mogą zjeść ser twarogowy, filet z tuńczyka lub sałatkę jajeczną. Wegetarianie, którzy rezygnują z białek zwierzęcych, powinni pomyśleć o potrawach z soi, orzeszki ziemne, soczewicę, migdały, płatki owsiane, nasiona chia i quinoa.

Ser jest bardzo dobrym źródłem białka.

5. Dużo snu

W nocy ciało szczególnie szybko się regeneruje. Po południu warto położyć się na chwilę i zamknąć oczy. W fazie głębokiego snu ciało najlepiej się regeneruje. Podczas snu organizm produkuje większość białek i hormonów wzrostu, które między innymi powodują odnowę komórek. Zdrowy, wystarczająco długi sen jest zatem niezwykle ważny dla regeneracji.

6. Słuchanie swojego ciała

Ogólnie rzecz biorąc, im większy wysiłek, tym dłuższa regeneracja jest konieczna. Zawodowi sportowcy potrzebują innych okresów odpoczynku niż sportowcy hobbyści. „Słuchaj swojego ciała” to często cytowane zdanie trenerów i lekarzy – i to powinno być brane pod uwagę przez każdego sportowca.

Regeneracja z Trexpertem, Felixem Neureutherem

„Najchętniej pozwalam sobie na chwilę przerwy zaraz po dniu na stoku. Zabieram wówczas ze sobą na stok kanapki i napoje i delektuję się czasem spędzonym z rodziną”.

Felix Neureuther.
Narciarskie mity – o czym warto wiedzieć, zanim wyruszymy na stok

Jazda na nartach jest niebezpieczna, narciarstwo nie jest dyscypliną dla seniorów, ...

10 zalet urlopu narciarskiego w regionie Jungfrau

W szwajcarskim regionie Jungfrau w samym sercu Oberlandu Berneńskiego miłośnicy ...