Sporty zimowe w starszym wieku: informacje i wskazówki dotyczące jazdy na nartach dla seniorów

20/01/2021 - SnowTrex

Wraz z upływem lat wielu seniorów zadaje sobie pytanie, czy rozsądne jest, aby nadal jeździć na nartach. Niektórzy już od dłuższego czasu zrezygnowali z jazdy na nartach lub biegów narciarskich, ponieważ dopuścili do siebie niepokój. Niepotrzebnie! Jeśli z medycznego punktu widzenia nie ma przeciwwskazań (sprawdź to!) i przestrzega się kilku podstawowych zasad, to nawet w podeszłym wieku nic nie stoi na przeszkodzie uprawianiu sportów zimowych.

W idealnej formie: Françoise Stahel jest najstarszą uczestniczką maratonu narciarskiego w Engadine z wiekiem ponad 80 lat.

Przygotuj ciało

W aspekcie zdrowotnym: Ruch na świeżym powietrzu jest zawsze dobry, ale niezbędne jest staranne przygotowanie fizyczne. Gimnastyka narciarska zawsze była uważana za idealne przygotowanie. Przydatne są również spacery, aerobik i wszelkie inne sporty, które wymagają rozciągania. Sama jazda na nartach przyczynia się do poprawy równowagi, siły i wytrzymałości, zręczności i koordynacji ruchowej.

Sprawdź sprzęt

Na przestrzeni dziesięcioleci wiele się zmieniło w odniesieniu do sprzętu. Narta alpejska jest znacznie bardziej zwinna niż do tej pory ze względu na swoją talię i zwięzłość. W ten sposób odciąża się szczególnie staw kolanowy. Narty biegowe również stały się krótsze: Dawniej miała ona często ponad 3 metry długości, ale dziś bazuje na wzroście narciarza biegowego. Oprócz kasku (przynajmniej dla nart alpejskich), do optymalnego wyposażenia należy również wysokiej jakości wiatroszczelna i wodoodporna odzież high-tech z mikrofibry i polaru.

Jazda na nartach jako osoba starsza: Właściwe wyposażenie jest niezwykle ważne.

Poszukiwanie wzorów do naśladowania

Dobre przykłady są zawsze zachętą – jak np. Françoise Stahel (patrz pierwsze zdjęcie). Jest prawdopodobnie wzorową sportsmenką, jeśli chodzi o sporty zimowe w starszym wieku. Od 1969 roku, obecnie ponad 80-letnia uczestniczka maratonu narciarskiego w Engadine bierze udział w każdym biegu. Żadna inna kobieta na świecie nie brała udziału w tych zawodach narciarstwa biegowego częściej niż ona. Mówi jasno: „Czuję już swój wiek, zwłaszcza rano czuję się czasem trochę zesztywniała.” Ale jej zamiłowanie do sportów zimowych jest silniejsze i dlatego urodzona we Francji kobieta nadal regularnie trenuje. „Po każdym biegu czuję się niesamowicie”

Znajdź odpowiedni teren narciarski

Wymagania osób starszych odnośnie ośrodka narciarskiego różnią się od wymagań młodego pokolenia. Przejrzysty teren narciarski z dużym udziałem niebieskich i czerwonych tras oraz szerokimi stokami jest idealny do uprawiania narciarstwa alpejskiego. Lepiej wybrać mniejszy teren narciarski niż ten z gospodami, które przez cały czas grają muzykę techno. Spokój, wspaniałe widoki i pyszne jedzenie – takie są oczekiwania, do których starsze pokolenie przywiązuje dużą wagę, jeśli chodzi o lunch. Do ośrodków narciarskich, które spełniają te kryteria w Austrii należą Berwang, Lofer i Wildkogel Arena. We Francji polecane są Saint Francois-Longchamp, Chamrousse, Châtel i Super Dévoluy. We Włoszech szczególnie popularne są Kronplatz i Alta Badia. A Szwajcaria oferuje Schatzalp w Davos, tak zwaną „slow mountain”, teren narciarski, na którym nie stosuje się sztucznego śniegu. Prawie wszystkie z nich oferują zniżki na karnety narciarskie dla seniorów. Niektóre z nich zachęcają również kursami dla początkujących. Ponadto w ostatnich latach wiele się zmieniło w zakresie komfortu jazdy wyciągami. Wiele wyciągów krzesełkowych posiada osłony chroniące przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a niektóre są nawet ogrzewane.

Teren narciarski Châtel jest idealnym miejscem do relaksującej jazdy na nartach.

Jest też wiele możliwości dla narciarzy biegowych, którzy nie chcą się nadwyrężać: W Niemczech można polecić np. kraj związkowy Berchtesgadener Land i region Oberstdorf. W Austrii na przykład w Stubaital i SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental rekreacyjni narciarze biegowi znajdą coś dla siebie. Warto również odwiedzić włoski region narciarstwa biegowego nr 1 w Alta Pusteria z ponad 200 kilometrami tras biegowych.

Nie należy przesadzać

Kiedy w końcu stoisz (ponownie) przy górze lub na niej, wymagane jest ostrożne działanie. Nie musisz nikomu niczego udowadniać, a już na pewno nie sobie. Zbytnie ambicje i nierealistyczna samoocena są zbędne. Nie należy się spieszyć, dobrze jest robić przerwy oraz podziwiać fantastyczną górską scenerię – to jest właściwe podejście. W ten sposób jazda na nartach lub biegówkach staje się niezwykłą przyjemnością i rozkoszą dla wszystkich zmysłów, nawet dla amatorów.

Zawsze ważne dla sportów zimowych w podeszłym wieku: robić przerwy!

Niech dzień zakończy się spokojnie

Jazda na nartach jest skończona, ale dzień jeszcze się nie skończył. Co powiesz na saunę lub kąpiel? Jest to możliwe w przytulnym hotelu wellness. Ponadto oferowane są przede wszystkim zbawienne masaże, zabiegi upiększające i przywracające równowagę sił ćwiczenia. Na dzień wolny od nart lub na wieczorny spacer powinny być w miejscowości ładne sklepiki i dobre restauracje. Bo relaks i przyjemność po nartach są tak samo ważne jak sama jazda na nartach.

Dlaczego nie zrelaksować się w saunie pod koniec dnia narciarskiego?
Najlepsze destynacje do jazdy na nartach na wiosnę i Wielkanoc

Dużo śniegu, słońca, dobra widoczność, przyjemna temperatura: jazda na nartach ...

Regiony do narciarstwa biegowego: najlepsze destynacje dla fanów biegówek

Jest to nieco spokojniejszy rodzaj sportów zimowych. Zamiast zjeżdżać po górskich ...

$stickyFooter