Zabawa i emocje: funparki w sportach zimowych

23/07/2013 - SnowTrex

Grabs, Flips, Turns, Slides – to tak naprawdę terminy bardziej znane ze skateboardingu. Opisują Plac zabaw dla miłośników adrenalinyone różne triki, które skaterzy wykonują na swoich deskach. Ale od końca lat 80. terminy te stały się również znane w sportach zimowych. W tak zwanych funparkach lub snowparkach miłośnicy sportów zimowych, podobnie jak skaterzy, mogą wykonywać triki na specjalnych trasach. Funparki można znaleźć na prawie każdym terenie narciarskim i dodają one kolejny ekscytujący element do sportów zimowych. SnowTrex zebrał porady i wskazówki dotyczące funparków w sportach zimowych.

Plac zabaw dla miłośników adrenaliny: funpark.


 

Funparki oferują zabawę i dreszczyk emocji

Funparki to specjalne parki rozrywki w ośrodkach sportów zimowych, w których narciarze i snowboardziści mogą wykonywać triki, takie jak skoki, obroty lub salta, które byłyby zbyt niebezpieczne na normalnych stokach.

Chociaż triki i przeszkody w funparkach są częścią narciarstwa freestylowego, ćwiczenia w funparkach różnią się od ski crossu. Ski cross to dyscyplina olimpijska, w której czterech narciarzy jeździ jednocześnie na trasie ze skoczniami, falami i zakrętami. Z drugiej strony funparki nie przestrzegają tych samych zasad, mają inne elementy i są przeznaczone dla tych, którzy chcą spróbować czegoś innego w sportach zimowych.

Takie funparki są stosunkowo nowe w sportach zimowych. Pierwsze improwizowane parki freestyle’owe pojawiły się w USA w latach 60. ubiegłego wieku. Pierwsze oficjalne funparki powstały w latach 80. i zawdzięczają swój początek rosnącej popularności snowboardu. Snowboardziści szybko zaczęli próbować włączać skoki do swoich zjazdów, podobnie jak w przypadku skateboardingu. Pierwsze funparki zostały więc zaprojektowane specjalnie dla snowboardzistów, dlatego też elementy funparków są dziś nadal bardzo podobne do skateboardingu.

Funparki można obecnie znaleźć w prawie każdym ośrodku narciarskim w Alpach. Dają one miłośnikom sportów zimowych możliwość wypróbowania różnych sztuczek i technik, są popularne wśród dzieci i zapewniają nieco więcej emocji podczas jazdy na nartach. Dlatego też przyciągają inną publiczność niż klasyczne stoki. Parki rozrywki miały również na celu nadanie regionowi alpejskiemu bardziej nowoczesnego wizerunku.

How our Snowparks are built | How LAAX Works

Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.

Od początkującego do profesjonalisty: różne poziomy trudności w funparkach

Podobnie jak w przypadku zwykłych stoków narciarskich, istnieją również różne poziomy trudności dla funparków:

Lines, jak nazywane są tutaj stoki, obejmują zarówno lines dla początkujących, jak i lines dla profesjonalistów. Nie ma znormalizowanego systemu nazewnictwa, więc należy wcześniej sprawdzić terminologię dla każdego funparku.

  • Lines dla początkujących mają tylko małe skocznie o niskim poziomie trudności. Nazywane są Beginner-Lines, Anfänger-Lines bądź Small-Lines (S-Lines).
  • Bardziej doświadczenia początkujący jeżdżą na lines, które umożliwiają średnie lub duże skoki i mają średni poziom trudności. Nazywane są one Medium-Lines lub Fun-Lines 
  • Czasami występuje również stopniowanie „Medium-High”. Lines te leżą pomiędzy poziomem początkującym i zaawansowanym.
  • Lines dla zaawansowanych narciarzy są nazywane Large-Lines (L) lub Extra-Large-Lines (XL), w zależności od poziomu trudności. Mogą być również nazywane Advanced-Lines, Pro-Lines lub Progression Lines
  • Niektóre funparki oferują również specjalne linie dla rodzin z dziećmi. Nazywane są one Familiy-Lines.

Od jibbów po kickery: różne przeszkody w funparkach

Różne przeszkody w parku rozrywki można podzielić na cztery główne kategorie: Jibs, jumps, pipes i kickers. Istnieją również bardzo wyspecjalizowane elementy, takie jak hips, spines i urban features.

Jibs

Podobnie jak w przypadku jazdy na deskorolce, jibs to podłużne uchwyty o różnej długości i szerokości, które są ustawione w poprzek lub równolegle do powierzchni śniegu. Na tych powierzchniach można wykonywać różne triki, takie jak obroty lub zjazdy tyłem. Do najbardziej znanych jibów należą na przykład raile, boxy, tableops i wall rides.

Rails to wąska, zaokrąglona lub płaska metalowa powierzchnia, po której można się ślizgać („jibbing”).

Boxy są inspirowane funboxami używanymi w skateboardingu i są podobne do szyn, tylko mają szerszą powierzchnię. Zazwyczaj nie są wykonane z metalu, ale z syntetycznego włókna sztucznego.

Wall rides są niemal pionowymi konstrukcjami przypominającymi ściany.

Tabletops są jak rails, tylko jeszcze szersze i dlatego są idealne dla początkujących, którzy nie czują się jeszcze pewnie na boxach lub railsach. Często inicjują skoki, dlatego są również określane jako przeszkody skokowe.

Jumps

W skokach chodzi o możliwość wykonywania różnorodnych skoków przy użyciu różnych elementów.

Tabletop jest szczególnie popularny wśród skoczków: element ten służy nie tylko do szybowania, ale także do skakania. Dzięki tabletop szybujesz z góry na płaską powierzchnię i skaczesz z niej na niższe zejście. Step-down oznacza, że z wyższego punktu startowego lądujesz dalej w dół. Nie ma jednak płaskiej powierzchni, jak w przypadku tabeltopu. Step-up odwraca zasadę: tutaj skaczesz z niższego punktu startowego na wyższą powierzchnię do lądowania. Gaps są również popularne. W tym przypadku między startem a lądowaniem jest przerwa, dzięki czemu można wykonywać różne triki w locie.

Pipes

Rozróżnia się half-pipes i quarter-pipes. Half pipe’y mają kształt litery „U” i mają szerokie powierzchnie na obu górnych końcach, na których można wylądować, tzw. lips. Quarter pipe’y są zaprojektowane pionowo, tak aby można było skoczyć z krawędzi pionowo w powietrze, wykonać na niej triki i wylądować ponownie na tej samej powierzchni.

Kicker

Kickery to skocznie narciarskie, często wyrównane ze śniegu za pomocą ratraków. Z tego miejsca wyskakujesz w powietrze i możesz wykonywać wiele trików, od salta po obroty (spins), odcinki, a nawet trzymanie się nart (grabs). Nie ma żadnych zasad co do tego, jak wysokie lub strome mogą być kickery. Często mają one długi tor najazdowy, dzięki czemu można osiągnąć duże prędkości. Należy więc zachować szczególną ostrożność.

Jazda na railach, boxach i kickerach: porady i wskazówki

Spośród wymienionych elementów, raile, boxy i kickery są jednymi z najpopularniejszych przeszkód w funparkach. Są one tak popularne, ponieważ umożliwiają wykonywanie różnych akrobacji i trików, dzięki czemu są odpowiednie zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych riderów. Jazda na railach, boxach i kickerach wymaga jednak pewnej wprawy.

Jak jeździć po railach i boxach?

Ponieważ raile są węższe niż boxy, większość początkujących zaczyna od boxów. Jednak technika jazdy na nartach jest bardzo podobna: w przypadku raili trzeba zwracać większą uwagę na położenie nart ze względu na węższą powierzchnię. Jedna narta leży płasko na railu, a druga kontroluje bok. Jeśli zdasz sobie sprawę, że spadasz, po prostu wykonaj ruch i pozwól sobie spaść bokiem z poręczy. W ten sposób wylądujesz na śniegu i unikniesz twardego upadku na poręcz.

Podejście powinno przypominać zjazd po stoku. Powinieneś umieścić ciężar ciała na środku nart i lekko się pochylić, aby być szczególnie stabilnym. Ważne jest, aby nie utrzymywać zbyt niskiej prędkości, w przeciwnym razie nie dojedziesz do końca railu lub boxu. Z drugiej strony zbyt duża prędkość może łatwo wytrącić cię z równowagi i nie będziesz w stanie w ogóle wykonać swoich trików. Znalezienie odpowiedniej prędkości wymaga zatem prób i błędów. Podczas rozbiegu warto powtarzać sobie na głos trik, który chcemy wykonać, aby być dobrze przygotowanym psychicznie do wślizgnięcia się na rail lub box. Z drugiej strony lądowanie jest powolne i miękkie.

Typowe błędy na railach i boxach to trzymanie nart zbyt blisko siebie i zbyt mocne poruszanie ramionami. Oba te błędy mogą szybko doprowadzić do utraty równowagi i upadku. Dlatego też odległość między nartami nie powinna być zbyt mała, a ramiona powinny pozostawać tak nieruchome, jak to tylko możliwe.

Jak opanować kickery

Największym wyzwaniem w przypadku kickerów jest uzyskanie odpowiedniego pędu. Teoretycznie skaczesz tylko w górę, ale ponieważ nie możesz dobrze poruszać dolnymi nogami z powodu wiązań, a także musisz podnieść ciężar nart i butów narciarskich w powietrze, jest to znacznie bardziej męczące niż normalny skok.

Podejście jest wykonywane w zgiętej pozycji, aby uzyskać jak największy pęd podczas startu. Biodra i kolana są zgięte, a górna część ciała utrzymuje równowagę, znajdując się na środku narty.

Istnieją dwie techniki skoków: „springing” i „the ollie”. W przypadku springing siła pochodzi z ud, podczas gdy w przypadku ollie czubki nart są również wyciągane do góry. Daje to większą siłę nośną i dłuższy czas lotu, ale jednocześnie nie jest tak zrównoważone i płynne jak skoki. Dlatego jest bardziej odpowiedni dla doświadczonych skoczków.

Oprócz wysokości, kluczowe znaczenie ma również wyczucie czasu. Jeśli wyskoczysz zbyt wcześnie, nie dostaniesz się zbyt wysoko ani zbyt daleko. Jeśli wyskoczysz zbyt późno, zajdziesz daleko, ale nie wystarczająco wysoko, by wykonywać triki w powietrzu. Idealnym momentem jest więc dotarcie do krawędzi kickera.

Gdy znajdujesz się w powietrzu, lekko podciągnij stopy i pochyl się nieco do przodu. Zmniejsza to opór powietrza i pozwala zachować równowagę. Daje to również większy dystans, który jest niezbędny do miękkiego i bezpiecznego lądowania.

Tuż przed lądowaniem ciało jest wyciągnięte, aby nabrać prędkości i mocy podczas lądowania. Nie powinieneś wyciągać się całkowicie prosto, ponieważ zbyt łatwo jest przewrócić się podczas lądowania na śniegu. Gdy tylko dotkniesz śniegu, zegnij kolana bardzo nisko. Dzięki temu będziesz wyprostowany i dobrze zamortyzujesz uderzenie. Narty lądują płasko na ziemi, a górna część ciała jest pochylona do przodu. Po bezpiecznym wylądowaniu powoli się wyprostuj.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Spiny, skoki, figury w powietrzu – jak już widać z powyższych opisów, jazda w funparkach wymaga wysokiego poziomu koncentracji i akrobatyki. Jako że na przeszkodach jeździ się zazwyczaj z dużą prędkością, a linie również często są pełne, temat „bezpieczeństwa” jest w funparkach bardzo ważny.

Przede wszystkim obejmuje to odpowiedni sprzęt: składa się on z kasku, gogli narciarskich i ochraniaczy. Ochraniacz na plecy jest ważny, aby chronić ten obszar w razie upadku.

Podobnie jak w przypadku jazdy na stoku, sprzęt to jednak nie wszystko. W funparku należy również jeździć ostrożnie i z rozwagą. Właściwe zachowanie jest zatem również częścią przepisów bezpieczeństwa. Jeśli więc jeździsz w funparku, powinieneś przestrzegać jego zasad. Obejmują one:

  • Zawsze zwracaj uwagę na innych.
  • Przed wyruszeniem upewnij się, że pas ruchu jest wolny.
  • Nie przeskakuj kolejki.
  • Nie wjeżdżaj na pas ruchu z boku.
  • Przed ruszeniem należy dać sygnał ręką.
  • Należy dokładnie zaplanować odległość i czas rozbiegu dla kickera. Jeśli nie masz pewności, możesz orientować się na innych skoczkach.
  • Po zakończeniu rozbiegu należy szybko oczyścić ścieżkę rozbiegu.
  • Zawsze dostosowuj prędkość i trudność linii do swoich umiejętności.

Jeśli pamiętasz o tych zasadach i jesteś sprawny, ostrożny i uważny podczas jazdy na nartach, będziesz miał ogromną frajdę w funparku.

Funparki są standardem na prawie wszystkich terenach narciarskich. Oferują one więcej emocji dla poszukiwaczy przygód i możliwość wypróbowania różnych technik jazdy na nartach i snowboardzie. Jeśli nie przesadzisz, zabezpieczysz się odpowiednim sprzętem ochronnym i będziesz przestrzegać zasad parku, masz gwarancję dobrej zabawy.

FAQs odnośnie funparków

Co to jest funpark?

Funparki to specjalne obszary rekreacyjne w ośrodkach sportów zimowych, w których narciarze i snowboardziści mogą wykonywać triki, takie jak skoki lub obroty – podobne do jazdy na deskorolce.

Jaka jest różnica między funparkiem a skicrossem?

Podczas gdy funparki są ofertą dla miłośników sportów zimowych, a trasy nie podlegają żadnym konkretnym zasadom, narciarstwo freestylowe w ski crossie ma inne elementy i jest dyscypliną olimpijską.

Jakie przeszkody można znaleźć w funparku?

Cztery najpopularniejsze kategorie przeszkód to jumps, jibs, kickers i pipes, z których każda umożliwia różne triki, takie jak skoki, ślizgi i obroty.

Czy lines w funparkach są podzielone na kategorie trudności?

Tak! Podobnie jak na zwykłych stokach narciarskich, lines w funparkach również mają różne poziomy trudności. Są one podzielone na kategorie w kolejności rosnącej od S do XL lub podzielone zgodnie z ich poziomem od początkującego (beginner) przez średniozaawansowanego (medium) po pro-lines (dla zaawansowanych).

Jakiego sprzętu ochronnego potrzebujesz w funparku?

Oprócz kasków i gogli narciarskich ważne są ochraniacze, zwłaszcza na plecy, chroniące przed upadkami. Ale nie tylko sprzęt zapewnia większe bezpieczeństwo, miłośnicy sportów zimowych w funparku powinni również przestrzegać regulaminu parku i ogólnych zasad bezpieczeństwa, jeździć na nartach z rozwagą i dostosowywać prędkość do swoich umiejętności.

Opony zimowe – duży wybór i konieczność dla wszystkich kierowców w zimnych porach roku

Pokryte śniegiem lasy i lodowate wody gwarantują prawdziwe zimowe uczucie w zimnych ...

10 powodów, dla których warto wybrać się na narty do Les 3 Vallées

W środku Alp Francuskich leży ogromny region narciarski „Les 3 ...

$stickyFooter