Szczególnie przyjazne dla klimatu tereny narciarskie w Europie

06/03/2023 - SnowTrex

Fascynacja światem białych gór z jego wyjątkowym krajobrazem jest niezachwiana, podobnie jak entuzjazm dla narciarstwa i ćwiczeń na świeżym powietrzu. Jednak wielu narciarzy jest coraz bardziej zaniepokojonych tym, aby nie szkodzić środowisku i klimatowi. Dlatego też istnieje obecnie wiele terenów narciarskich, które podjęły środki przyjazne dla klimatu, aby chronić cenne zasoby, które stanowią ich źródło utrzymania. SnowTrex wybrał 10 z nich i pokazuje, co się tam dzieje w zakresie zrównoważonego rozwoju.

W Chamonix, u podnóża Mont Blanc, narciarze mogą doświadczyć fascynującego zimowego świata, który teren narciarski chce również chronić w czasach zmian klimatycznych.


Przegląd szczególnie przyjaznych dla klimatu ośrodków narciarskich w Europie

Teren narciarskiKrajKilometry tras narciarskich
Flims Laax FaleraSzwajcaria188
Engelberg-TitlisSzwajcaria82
ZermattSzwajcaria200
Silvretta ArenaAustria239
Zell am See/KaprunAustria138
Stubaier GletscherAustria65
La PlagneFrancja225
ChamonixFrancja172
Val di Fassa-CarezzaWłochy110
Val di Fiemme-ObereggenWłochy111

Teren narciarski Flims-Laax-Falera (Szwajcaria)

Teren narciarski Flims-Laax-Falera opracował „6-punktowy plan”, który ma pomóc mu stać się pierwszym na świecie samowystarczalnym ośrodkiem alpejskim. Oznacza to nie tylko, że całe zużycie energii wynoszące 280 gigawatogodzin (GWh) ma pochodzić ze źródeł regionalnych, ale także, że energia ta ma być w 100% odnawialna. W szczegółach, 6-punktowy plan składa się z następujących elementów:

  1. Maksymalna efektywność energetyczna: renowacja budynków i rozwój e-mobilności, a także większy nacisk na ruch pieszy i rowerowy
  2. Dekarbonizacja budynków: Zastąpienie olejowych systemów grzewczych i wykorzystanie przyjaznych dla klimatu materiałów budowlanych
  3. Architektura solarna: instalacja paneli fotowoltaicznych na dachach i fasadach, a także tworzenie budynków o dodatnim bilansie energetycznym (PEB)
  4. Elektryfikacja mobilności: wykorzystanie pojazdów akumulatorowych i wodorowych oraz rozbudowa infrastruktury ładowania
  5. Elektrownie wielkoskalowe: pozyskiwanie całego zapotrzebowania na energię z elektrowni fotowoltaicznych i wodnych oraz farm wiatrowych
  6. Magazynowanie energii: wykorzystanie jezior magazynowych, wodoru i akumulatorów
Całe zapotrzebowanie na energię na terenie narciarskim Laax ma być pokrywane przez regionalne i odnawialne źródła energii.

Flims-Laax-Falera to teren narciarski w szwajcarskim kantonie Graubünden, składający się z miejscowości Flims, Laax i Falera. Teren narciarski ma łącznie 188 kilometrów tras zjazdowych, podzielonych na 88 kilometrów niebieskich tras zjazdowych, 81 kilometrów czerwonych tras zjazdowych i 18 kilometrów czarnych tras zjazdowych. Najwyższy punkt na terenie narciarskim znajduje się na wysokości 3081 m.

W Laax podejmowane są wysiłki, aby w jak największym stopniu zharmonizować życie na stokach z życiem flory i fauny. Sukcesy, które tak zwana koncepcja „Greenstyle” osiągnęła do tej pory, zostały przedstawione w poniższym filmie:

Greenstyle Update #2

Teren narciarski Engelberg (Szwajcaria)

Nad urokliwym miasteczkiem klasztornym w kantonie Obwalden w środkowej Szwajcarii znajduje się teren narciarski Engelberg-Titlis, jeden z najbardziej śnieżnych regionów sportów zimowych w kraju. Engelberg, który oferuje 82 kilometry tras narciarskich, a także prawie 30 wyciągów i gondoli na wysokości od 1000 do 3020 m, jest również szczególnie atrakcyjny dzięki wspaniałej lokalizacji w cieniu lodowca. Aby zapewnić, że ta wyjątkowa przyroda będzie nadal oferować to w przyszłości, temat zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu odgrywa obecnie ważną rolę w gminie.

Engelberg posiada tytuł „miasta energii” od 2011 roku. Aby osiągnąć ten tytuł miasto musiało wdrożyć łącznie 79 środków ochrony klimatu w 6 obszarach. Między innymi od 2019 r. 60% gospodarstw domowych jest zaopatrywanych w ekologiczne ciepło z ciepłowni Engelberg. Konwersja całego zaopatrzenia w energię elektryczną na 100% odnawialne źródła energii miała miejsce w 2022 r. Za pomocą tych środków osoby odpowiedzialne chcą zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do podgrzewania ciepłej wody i ogrzewania pomieszczeń o 25% do 2030 r. w porównaniu z 2010 r. W rzeczywistości wszystkie gondole i wyciągi w Engelbergu są zasilane energią elektryczną wytwarzaną w 100% z energii wodnej.

Aby narciarstwo w górach nad Engelbergiem mogło być kontynuowane przez długi czas, gmina i operatorzy wyciągów robią wiele, aby chronić klimat.

W samej miejscowości dwie trzecie ulic to strefy z ograniczeniem prędokości do 30 km/h. Pociąg kursuje co godzinę jako bezpośrednie połączenie do i z Lucerny, a do stacji w dolinie kursują bezpłatne autobusy, które oczywiście dowożą także entuzjastów sportów zimowych. Recykling jest również ważną kwestią w miejscowości. W ramach zrównoważonego systemu zarządzania odpadami, odpady kuchenne z prawie wszystkich restauracji są zbierane przez e-ciężarówkę w sposób neutralny pod względem emisji CO₂, zanim zostaną wykorzystane do wytworzenia energii elektrycznej. Również pod innymi względami znaczna część cateringu w Engelbergu opiera się wyłącznie na lokalnej żywności, podczas gdy lokalne firmy budują swoje budynki przy użyciu innowacyjnych i energooszczędnych koncepcji lub odpowiednio je odnawiają w celu zrównoważonego działania.

Teren narciarski Zermatt (Szwajcaria)

U podnóża słynnego na całym świecie Matterhornu leży teren narciarski Zermatt. Na 200 kilometrach tras narciarze i snowboardziści mogą wyszaleć się na śniegu do woli. 32 wyciągi zabierają entuzjastów sportów zimowych na Kleine Matterhorn na wysokość 3883 metrów. Z tej rekordowej wysokości można podziwiać okoliczne 4-tysięczniki i wiele innych alpejskich atrakcji. I właśnie tę wyjątkową naturę mieszkańcy Zermatt chcą zachować dla przyszłych pokoleń. W związku z tym w miejscowości panuje duże zaangażowanie, jeśli chodzi o tematy związane z klimatem i zrównoważonym rozwojem.

Gmina ta jest jednym z najbardziej wolnych od samochodów miejsc w Alpach od 1961 roku. Obecnie jedynymi pojazdami na drogach są pojazdy elektryczne skonstruowane w samym Zermatt. Są też rowery, powozy konne i autobusy elektryczne, które wysadzają narciarzy bezpośrednio przy dolnych stacjach gondoli w drodze do terenu narciarskiego. Tradycyjnie, gmina może również pochwalić się połączeniami kolejowymi. Gornergratbahn, Glacier Express i Matterhorn Gotthard Bahn zatrzymują się bezpośrednio w miejscowości.

Żadna wizyta w Zermatt nie jest kompletna bez przynajmniej jednego zjazdu w cieniu Matterhornu.

Jako operator ośrodka narciarskiego, Zermatt Bergbahnen AG już w 2002 r. przyjął szczególnie świadome podejście do środowiska, wprowadzając ogólną koncepcję „Zrównoważony teren narciarski Zermatt”. Oprócz tak zwanego środowiskowego nadzoru budowlanego prowadzonego przez przyrodników, programu ochrony dzikiej przyrody i lasów, a także ciągłej eliminacji szkód środowiskowych spowodowanych na przykład przez stare systemy wyciągów, zarządzanie środowiskiem na stokach i poza nimi idzie teraz jeszcze dalej.

Zermatt polega na sile wody

Podczas gdy 29 ratraków na terenie narciarskim jeździ teraz wyłącznie na bezsiarkowym oleju napędowym „eco speed”, który zmniejsza emisję tlenku węgla o ponad 10%, od 2009 r. na różnych nowych budynkach w ośrodku narciarskim zainstalowano ponad 690 paneli słonecznych. Łącznie produkują one 212 000 kilowatogodzin (kWh) energii elektrycznej rocznie, oszczędzając prawie 30 ton CO₂ w tym okresie.

Zresztą Zermatt jest w stanie nie tylko całkowicie zaopatrywać się w energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii. Miasto może nawet częściowo zaopatrywać resztę kraju. Jeśli chodzi o wytwarzanie energii elektrycznej, wizytówką miasta od 1965 roku jest 285-metrowa ściana zapory Lac des Dix. Najwyższa konstrukcja w Szwajcarii jest częścią najpotężniejszej elektrowni wodnej Konfederacji Szwajcarskiej, Grande Dixence. Rocznie można tu wygenerować niewiarygodne 2 miliardy kWh energii elektrycznej. Odpowiada to około 20% możliwej do zmagazynowania energii w Szwajcarii lub zużyciu energii elektrycznej przez 500 000 gospodarstw domowych!

Obszar narciarski Silvretta Arena (Austria)

Ischgl to nie tylko tyrolska stolica après-ski, ale także największy neutralny dla klimatu ośrodek narciarski w Alpach z terenem narciarskim Silvretta Arena. Aby móc nosić ten tytuł, najpierw określono całkowitą emisję gazów cieplarnianych na terenie narciarskim, aby dowiedzieć się, jakie środki są niezbędne do osiągnięcia rzeczywistego celu. Ponieważ jednak emisje są ostatecznie nieuniknione, Silvrettabahn AG, jako operator terenu narciarskiego, inwestuje w międzynarodowy projekt ochrony klimatu na rzecz ponownego zalesiania w Peru, a także w plantacje drzew w lasach ochronnych Austriackiego Lasu Federalnego w dolinie Paznaun i wokół Ischgl, aby zrekompensować emisje CO₂.

Silvretta Arena w Ischgl jest obecnie oficjalnie największym neutralnym dla klimatu terenem narciarskim w Alpach.

Jednak entuzjaści sportów zimowych w transgranicznym ośrodku narciarskim na wysokości do 2872 m n.p.m. prawie nie zauważają żadnego z tych środków. Oznacza to również, że nic nie stoi na przeszkodzie nieograniczonej zabawie na stokach w Silvretta Arena, do której prowadzi 41 wyciągów i która oferuje narciarzom i snowboardzistom 239 kilometrów niebieskich, czerwonych i czarnych tras.

Nowe ratraki w Ischgl zużywają o 20% mniej paliwa

Silvretta Arena, podobnie jak wiele innych terenów narciarskich, widzi największy potencjał oszczędności CO₂ w sektorze energetycznym. W górach w Ischgl, technologia solarna i odzyskiwanie ciepła pozwalają zaoszczędzić około 80 000 litrów oleju opałowego rocznie, a jednocześnie zapobiegają emisji 244 ton tlenku węgla. Podjęto także dalsze innowacyjne kroki w zakresie ogrzewania górskiej restauracji „Ischgl Slope Food” i dolnej stacji kolejki Gampenbahn E4. Oba budynki są zasilane energią geotermalną, a tym samym całkowicie zrezygnowały z paliw kopalnych. Silvretta Therme również działa zgodnie z podobną koncepcją. Większość kompleksu budynków jest ogrzewana za pomocą sond geotermalnych, co ostatecznie pozwala zaoszczędzić prawie 1300 ton CO₂ rocznie.

Również na drogach i stokach w dolinie Paznauntal zwaca się uwagę na działania przyjazne dla kliamtu. Na przykład sieć autobusów dla narciarzy w Ischgl została niedawno znacznie rozbudowana. Autobusy dowożą miłośników sportów zimowych do stacji w dolinie, co z kolei zmniejsza ruch samochodowy. W górach najnowocześniejsza technologia satelitarna pomaga również zapewnić, że armatki śnieżne produkują jak najmniej śniegu. Mierząc głębokość śniegu za pomocą GPS, kierowcy ratraków mogą również zobaczyć na ekranie w kokpicie, gdzie pokrywa śnieżna jest najcieńsza i dlatego należy ją poprawić. A skoro mowa o ratrakach, to w nadchodzących latach obecna generacja pojazdów będzie stopniowo zastępowana modelami hybrydowymi, które zużywają do 20% mniej paliwa.

Teren narciarski Zell am See-Kaprun (Austria)

Mając w szczególności na uwadze wpływ zmian klimatycznych na kultowy lodowiec na Kitzsteinhorn, operatorzy terenu narciarskiego Zell am See-Kaprun od dawna kładą nacisk na zrównoważony rozwój. Podstawą jest tutaj system zarządzania jakością, środowiskiem i energią, który został ustanowiony na wiele lat. To podejście zostało już kilkakrotnie nagrodzone prestiżowymi certyfikatami środowiskowymi. Na przykład Zell am See-Kaprun oficjalnie stało się regionem wzorcowym pod względem klimatu i energii.

Jednym z głównych elementów jest tutaj zasilanie gondoli i wyciągów w 100% energią odnawialną. W tym przypadku operatorzy wyciągów pozyskują energię elektryczną potrzebną do obsługi kolejek takich jak ultranowoczesne „Gletscherjets” 3 i 4 w całości z lokalnych elektrowni wodnych. Głównym źródłem energii są tutaj duże zbiorniki elektrowni wodnych Kaprun. Dla odwiedzających, którzy są zainteresowani tym, jak dokładnie działa cały proces wytwarzania energii elektrycznej, wizyta w centrum informacyjnym stowarzyszenia Doliny Kaprun jest koniecznością. Tutaj można również zajrzeć bezpośrednio do hali maszynowej, a tym samym do serca elektrowni.

Obsługując wyciągi i utrzymując stoki w Zell am See i Kaprun, teren narciarski od lat opiera się między innymi na technologii przyjaznej dla środowiska.

Na dwóch terenachnarciarskich Kitzsteinhorn/Maiskogel (Kaprun) i Schmittenhöhe (Zell am See) narciarze i snowboardziści na wszystkich poziomach zaawansowania mają do dyspozycji 138 kilometrów tras zjazdowych, w tym 59 niebieskich, 51 czerwonych i 28 czarnych, na wysokości do 3029 metrów. Lokalne góry obu terenów narciarskich, a także lodowiec są dostępne dzięki 50 wyciągom i gondolom.

Zell am See zyskuje dzięki bezpośrednim połączeniom kolejowym

Jeśli chodzi o utrzymanie stoków i codzienną obługę terenu narciarskiego, nacisk kładziony jest również na środki przyjazne dla klimatu. Na przykład, budynki na terenie narciarskim są stopniowo wyposażane w systemy solarne, podczas gdy większość floty ratraków ma obecnie napędy hybrydowe. Ponadto kolejki linowe w Zell am See-Kaprun stawiają na przejrzystość, regularnie informując o statusie własnych działań środowiskowych. W ramach kampanii „Szanuj swoje granice” prowadzonej przez władze prowincji Salzburg, miłośnicy sportów zimowych są również otwarcie uwrażliwiani na kwestię dobrostanu zwierząt na terenie narciarskim, a także flory i fauny w górach.

Aby zmniejszyć emisję CO₂ powodowaną przez gości podróżujących samochodem i nadal mieć atrakcyjną ofertę mobilności, oba tereny opracowały pewną strategię. Po pierwsze, między Kaprun i Zell am See kursują bezpłatne autobusy dla narciarzy. Ponadto miłośnicy sportów zimowych w drodze na Kitzsteinhorn mogą już obejść się bez własnych samochodów. Wreszcie, połączenie Zell am See z siecią kolejową Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) jest tak dobre, że bardzo łatwo jest dostać się do ośrodka narciarskiego pociągiem. Oprócz bezpośrednich połączeń z prawie wszystkich miast w Republice Alpejskiej, pociągi z Niemiec i Szwajcarii również regularnie zatrzymują się na torach stacji w centrum Zell am See.

Teren narciarski Stubai Gletscher (Austria)

Podobnie jak w przypadku Kitzsteinhorn, podstawą życia terenu narciarskiego Stubaier Gletscher jest wieczny lód. Należy go chronić przed konsekwencjami zmian klimatycznych. Aby w nadchodzących latach móc zaoferować miłośnikom sportów zimowych wyjątkowe wrażenia na 25 kilometrach niebieskich, 15 kilometrach czerwonych i 25 kilometrach czarnych tras zjazdowych na wysokości do 3212 m n.p.m., w Stubaital podjęto szeroko zakrojone działania na rzecz ochrony klimatu. Obejmują one modernizację i konserwację 26 wyciągów.

Pionierską rolę odgrywa tu otwarta w 2016 r. kolejka 3S Eisgratbahn. Dzięki specjalnej konstrukcji zużywa mniej energii. A w drodze do doliny gondole generują nawet energię elektryczną, która jest dostarczana bezpośrednio do sieci. Podsumowując, 100% energii potrzebnej na terenie narciarskim na lodowcu do naśnieżania i pomp wodnych, a także do wyciągów, ogrzewania budynków i oświetlenia, pochodzi z odnawialnych źródeł energii.

Snowparki, takie jak legendarne Stubai Zoo, są jednymi z najważniejszych atrakcji tyrolskiego lodowca.

Jeśli chodzi o mobilność, Stubaital, podobnie jak wiele innych terenów narciarskich, zainwestował w bezpłatną sieć autobusów dla narciarzy. Ponadto na parkingu kolejki linowej na lodowiec Stubai dostępne są 4 stacje ładowania elektrycznego. Pracownicy kolejek górskich również mogą obejść się bez własnych samochodów. Zamiast tego prawie 285 osób dziennie jest odbieranych przez 31 autobusów pracowniczych, które zatrzymują się również w pensjonatach pracowniczych w okolicy. Te miejsca zakwaterowania zostały zbudowane tak, aby droga do pracy nie była daleka dla całego personelu.

Stoki na lodowcu Stubai zostały zazielenione i znaturalizowane

Ta sama zasada, polegająca na skróceniu tras transportowych, ma również zastosowanie do żywności. Tak więc gastronomia wokół lodowca Stubai pozyskuje wyłącznie lokalne produkty, a ponadto poddaje recyklingowi wszystkie odpady, które można oddać w 29 publicznych stacji segregacji odpadów, podobnie jak reszta doliny. Do produkcji śniegu w zimie lodowiec Stubai wykorzystuje również kilka stawów magazynowych. Oznacza to, że do sztucznego naśnieżania nie trzeba wykorzystywać wód gruntowych. W celu napełnienia wodociągów bez większego pompowania, ale z naturalnym ciśnieniem wody, stawy magazynowe zostały utworzone w starannie wybranych miejscach na górze. Kolejną zaletą takiego planowania jest to, że stosunkowo niewiele zbiorników wodnych potrzebnych jest, aby obsługiwać tak duży obszar zlewni. Chroni to również przyrodę, która latem jest pielęgnowana na stokach i poza nimi poprzez specjalny program renaturyzacji i zazieleniania.

Teren narciarski La Plagne (Francja)

Z 225 kilometrami tras zjazdowych, do których prowadzi 98 wyciągów i które znajdują się na wysokości 3250 m n.p.m., teren narciarski La Plagne jest jednym z największych pojedynczych terenów narciarskich we Francji. Jako część regionu narciarskiego Paradiski i dzięki połączeniu z Les Arcs, narciarze i snowboardziści mogą tu wyszaleć się na na 425 kilometrach tras zjazdowych. Aby narciarstwo było jak najbardziej przyjazne dla klimatu, Département Savoie opiera się na zrównoważonej produkcji energii. Centralnym punktem jest tutaj elektrownia na biomasę. Działa ona od 2009 roku i obecnie dostarcza 90% energii potrzebnej dla całego terenu narciarskiego. Obejmuje to ponad 50 budynków, w tym hotele, restauracje, biura i mieszkania.

Na pozornie niekończących się stokach na terenie narciarskim La Plagne, nawet świadomi ekologicznie entuzjaści sportów zimowych z pewnością będą się dobrze bawić.

Jeśli chodzi o mobilność, operatorzy wyciągów stawiają na napędy elektryczne. Na przykład ich własna flota pojazdów składa się obecnie w całości z samochodów elektrycznych, a miłośnicy sportów zimowych są również zachęcani do rezygnacji z samochodów podczas podróży do ośrodka. W samym Moûtiers, Aime i Bourg-Saint-Maurice znajdują się trzy stacje kolejowe, z których regularnie kursują autobusy do La Plagne. Goście mogą również skorzystać z bezpłatnego transferu w miejscowości, aby dostać się z punktu A do punktu B.

Aby jeszcze bardziej chronić środowisko, La Plagne powstrzymuje się również od dodawania chemikaliów do wody używanej do produkcji sztucznego śniegu. Jest ona ostatecznie pobierana ze zbiorników, które są naturalnie wypełniane przez topniejący śnieg wiosną i deszcz jesienią. W ramach utrzymania tras narciarskich, kierowcy ratraków są szkoleni w zakresie ekologicznych technik jazdy. W tym celu ciężkie pojazdy gąsienicowe, które wykorzystują sonar na pokładzie do pomiaru głębokości śniegu, są obsługiwane wyłącznie przy użyciu ekologicznie degradowalnego oleju maszynowego. A pod koniec ich „życia” są demontowane do tego stopnia, że duża część starych ratraków służy jako dawcy części zamiennych do nowych modeli.

Stare wyciągi znikają w La Plagne w trosce o środowisko naturalne

Wraz z budową nowych wyciągów, inżynierzy we francuskich Alpach zawsze wkraczają w siedliska zwierząt i roślin. Ale właśnie to chce chronić Société d’Aménagement de La Plagne (SAP), operator kolejek linowych. Jeden ze środków jest już widoczny w planie tras narciarskich. Niektóre stoki są tam oznaczone jako „naturalne”, ponieważ nie są obsługiwane przez ratraki, a zatem pozostają nietknięte. W ramach demontażu starych wyciągów, więcej miejsca zostanie poświęcone naturze. Łącznie w ciągu ostatnich 10 lat w La Plagne usunięto ponad 180 starych masztów wyciągów.

Od 2014 roku teren narciarski posiada własną stację środowiskową, w której eksperci badają lokalną florę i faunę. Ich odkrycia ostatecznie pomagają wprowadzić w życie środki przyjazne dla środowiska. Praktycznymi przykładami są tutaj decyzje o dostosowaniu harmonogramów projektów budowlanych w taki sposób, aby w jak największym stopniu oszczędzić florę. Lub oznaczenie kabli wyciągów, aby były bardziej widoczne jako przeszkody dla ptaków.

Teren narciarski Chamonix (Francja)

W cieniu potężnego Mont Blanc (4 809 m n.p.m.) ludzie wiedzą, jak ważny i tym samym warty ochrony jest unikalny górski świat. Nic więc dziwnego, że teren narciarski Chamonix jest obecnie mocno skoncentrowany na ochronie środowiska. W celu poprawy ochrony klimatu, na najwyższej górze Europy od lat dokonywane są ukierunkowane inwestycje w kwestii mobilności, utrzymania siedlisk, energii, utylizacji odpadów i zarządzania recyklingiem. Chamonix zostało już nagrodzone za to zaangażowanie w 2013 roku. Jako jeden z pierwszych terenów narciarskich w historii, ośrodek otrzymał prestiżowe odznaczenie ekologiczne „Flacon Vert” (Zielony Płatek Śniegu).

W drodze na teren narciarski, który oferuje 172 kilometry tras zjazdowych, 60 wyciągów i wysokość do 3275 m, entuzjaści sportów zimowych stosunkowo szybko poznają termin „miękka mobilność”. Koncepcja w Chamonix opiera się w pełni na e-shuttle, a także autobusach napędzanych wodorem i gazem, rozbudowie linii kolejowych, ścieżek rowerowych i stref dla pieszych. Od 2005 r. promowany jest również projekt, który umożliwia bezpłatny transport 3,2 miliona odwiedzających rocznie autobusami i pociągami do doliny.

Mieszkańcy Chamonix stawiają na odnawialne źródła energii

Od 2019 r. ośrodek sportów zimowych i teren narciarski czerpią dużą część energii z elektrowni wodnej Taconnaz. Elektrownia dostarcza 12,5 miliona kilowatogodzin (kWh) energii elektrycznej rocznie. Pod koniec 2022 r. uruchomiono również elektrownię Bourgeat, która dostarcza do Chamonix kolejne 3 mln kWh energii elektrycznej rocznie. Ponadto mieszkańcy pracują nad własną inicjatywą mającą na celu rozwój energii solarnej w mieście. W międzyczasie sfinansowali instalację systemów fotowoltaicznych na dachach 11 strategicznie zlokalizowanych budynków.

Na skalisty szczyt Aiuguille du Midi, wysoko nad Chamonix na wysokości 3777 m dostać się można drugą najwyższą kolejką linową w Europie.

W kwestii ochrony środowiska przewodnicy górscy z Chamonix w 2021 roku założyli również fundację na rzecz ochrony środowiska i przyrody w górach wysokich (FOEHN). Organizacja jest finansowana z darowizn od firm i osób prywatnych z regionu. Pieniądze są wykorzystywane do wspierania inicjatyw, które dbają o ochronę przyrody na dużych wysokościach masywu Mont Blanc. W 2014 roku lokalny operator kolejek linowych, Compagnie du Mont Blanc, założył własne obserwatorium bioróżnorodności i krajobrazu. Dzięki zaangażowaniu własnych ekspertów, w pobliżu Le Prarion odkryto grupę rodzimych cietrzewi. W celu ochrony zwierząt utworzono tutaj strefę ciszy na dużą skalę. Zimą na tym obszarze zabroniona jest jazda na nartach w głębokim śniegu. Środek ten doprowadził do zauważalnego wzrostu liczby dzikich ptaków w regionie w ostatnich latach.

Teren narciarski Val di Fassa-Carezza (Włochy)

Położony w samym środku Dolomitów wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, zrównoważony rozwój odgrywa niezwykle ważną rolę na terenie narciarskim Val di Fassa-Carezza. Dzięki temu entuzjaści sportów zimowych mogą tu szusować po stokach na terenie narciarskim dobającym o klimat. Jest to kolejny powód, dla którego teren Carezza zdobył nagrodę Climate Investment Award. Ponadto jest częścią Sojuszu na rzecz Neutralności Klimatycznej 2025 i może pochwalić się kilkoma certyfikatami środowiskowymi. Wśród nich jest certyfikat zrównoważonego rozwoju GSTC, który jest uważany za najwyższy certyfikat tego rodzaju w turystyce na całym świecie.

Fakt, że narciarze i snowboardziści mogą cieszyć się sportami zimowymi na łącznie 110 kilometrach tras narciarskich na wysokości od 1448 do 2625 metrów tak beztrosko, jak tylko w kilku miejscach w Alpach, jest przede wszystkim zasługą rodziny Eisath. Ojciec Georg, który od ponad 40 lat uważany jest za jednego z najbardziej rozchwytywanych ekspertów od armatek śnieżnych na świecie, oraz jego syn, były zawodnik Pucharu Świata Florian, wspólnie zarządzają majątkiem lokalnej kolejki górskiej.

Narciarze i snowboardziści, którzy decydują się na wycieczkę do Val di Fassa, zachwycają się wrażeniami na stokach i zapierającą dech w piersiach górską scenerią.

W ramach projektu „Alpine Klimaskigebiete”, który obejmuje również Arosa-Lenzerheide w Szwajcarii, Eisaths chcą nadal wyznaczać standardy, zwłaszcza w zakresie przygotowania stoków. Na przykład technologia armatek śnieżnych jest wyposażona w inteligentny system sterowania, który umożliwia pokrycie całego obszaru narciarskiego w 80 godzin. I robi to dokładnie wtedy, gdy temperatury na początku zimy spadają od -10 do -15 stopni. Tworzy to pokrywę śnieżną, która utrzymuje się do wiosny, a tym samym wymaga mniej wody i energii elektrycznej do utrzymania. Dzięki pomiarowi głębokości śniegu i śledzeniu GPS, sześć ratraków w Carezza musi być używanych o godzinę krócej każdego wieczoru. Zmniejsza to zużycie paliwa łącznie o 25%.

Jak działa koncepcja przyjaznej dla środowiska turystyki narciarskiej w Carezza, wyjaśnia Florian Eisath, szef terenu narciarskiego, w poniższym filmie:

Ecotourism in South Tyrol - Carezza Dolomites - Italy

Carezza powraca do życia dzięki ochronie środowiska

Większość wody wykorzystywanej do produkcji śniegu w ośrodku narciarskim pochodzi z własnego zbiornika retencyjnego. Obiekt ten jest obecnie uważany za jeden z największych tego typu w Południowym Tyrolu i zapewnia dodatkową niezależność. Zarówno od natury, jak i od zewnętrznych źródeł wody. Aby zaoszczędzić jeszcze więcej energii, wyciągi w Carezza mogą być całkowicie wyłączane w okresach, gdy jest niewielu odwiedzających.

Kolejną nie bez znaczenia częścią ogólnej koncepcji jest zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska spowodowanego spalinami. Zamiast korzystać z własnych samochodów, goście i mieszkańcy mogą korzystać z lokalnych autobusów. Usługa ta jest również dostępna, gdy w ośrodku narciarskim odbywają się imprezy. Wszystkie są organizowane jako tak zwane „zielone wydarzenia”. Oznacza to, że podczas imprez dba się o to, aby produkować jak najmniej odpadów i segregować je na końcu. Nie znajdziesz tu również ulotek z informacjami, ponieważ nie wolno marnować papieru i dlatego wszystko zostało przełączone na komunikację cyfrową. Wszystkie te działania umożliwiły wznowienie działalności w zimie w Carezza w 2008 roku. Bardzo pozytywny efekt uboczny: dzięki stworzeniu nowych miejsc pracy możliwe było również powstrzymanie exodusu młodych mieszkańców wioski.

Teren narciarski Val di Fiemme-Obereggen (Włochy)

„Obereggen kocha – tak, żyje – swoją naturą” to motto przyświeca osobom odpowiedzialnym za teren narciarski Val di Fiemme-Obereggen. A ochrona środowiska jest w Val d’Ega jednym z priorytetów. W końcu entuzjaści sportów zimowych powinni być w stanie zjeżdżać po stokach na wysokości do 2388 m w zrelaksowany sposób również w przyszłości. A dzięki 37 km niebieskich, 57 km czerwonych i 17 km czarnych tras zjazdowych, dostępnych dzięki 50 wyciągom, każdy narciarz i snowboardzista znajdzie tu odpowiedni dla siebie teren.

Dzięki szeroko zakrojonym środkom ochrony klimatu, zarówno w miejscowości, jak i na terenie narciarskim, Obereggen otrzymał certyfikat ochrony środowiska „ISO 14001” już w 2004 roku. Wspierany przez system zarządzania środowiskiem, ruch uliczny został krok po kroku przekształcony w „miękką mobilność” w ciągu ostatnich 20 lat. Oznacza to: mniej ruchu samochodowego, ale więcej transportu publicznego. Dzięki temu odwiedzający mogą korzystać z autobusów turystycznych i narciarskich za pomocą „Eggental Mobil Card”, a tym samym podróżować bezpłatnie między stacjami w dolinie a wszystkimi gminami w dolinie.

Ten klip pokazuje, jak piękna może być jazda na nartach na stokach w Obereggen w cieniu szczytów Dolomitów:

Skifahren in Obereggen in Südtirol/Eggental

Nikt w miejscowości nie musi też marznąć. W końcu od 2007 roku system ciepłowniczy zapewnia, że Obereggen może całkowicie polegać na regionalnej biomasie jako źródle energii. Dzięki zrównoważonemu systemowi grzewczemu każdego roku oszczędza się 500 000 litrów oleju opałowego i oczywiście transport paliwa w cysternach. Ponadto zakład, w którym spalane są zrębki drzewne, jest wyposażony w najnowocześniejszy system oczyszczania spalin. Zmniejsza to emisję zanieczyszczeń do minimum.

Obereggen czerpie energię z ziemi i wody

Oprócz „zielonego” ciepła, teren narciarski w Dolomitach jest również zaopatrywany w „zieloną” energię elektryczną. W tym przypadku jest ona generowana przez energię wodną. W największej w Południowym Tyrolu elektrowni wodnej w Kardaun niedaleko Bolzano. Dzięki potężnym turbinom elektrowni, wszystkie dolne i górne stacje w Obereggen mogą całkowicie polegać na energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. To samo dotyczy wyciągów oraz schronisk narciarskich i alpejskich. Nieco mniej „widoczną”, ale bardzo efektywną częścią miksu energetycznego w miejscowości jest energia geotermalna. Dzięki energii geotermalnej, która pochodzi z odwiertów wierconych w głębokich skałach lub z głębokich wód, na przykład wnętrza górskiej chaty Oberholz w ośrodku narciarskim mogą być obecnie nie tylko ogrzewane zimą, ale także chłodzone latem bez emisji.

Masz ochotę na przyjazny dla klimatu urlop narciarski? Wybierz się do Laax, Ischgl, Engelberg, La Plagne, Obereggen lub Chamonix.

FAQ dotyczące terenów narciarskich przyjaznych dla klimatu

Które tereny narciarskie są przyjazne dla klimatu?

W Europie, a zwłaszcza w Alpach, istnieje wiele terenów narciarskich, które opracowują i wdrażają środki, aby stać się bardziej przyjaznymi dla klimatu. Przykłady obejmują tereny narciarskie Flims-Laax-Falera, Engelberg, Zermatt, Silvretta Arena, Zell am See-Kaprun, lodowiec Stubai, La Plagne, Chamonix, Carezza i Obereggen.

Jakie środki podejmują tereny narciarskie, aby stać się bardziej przyjaznymi dla klimatu?

Tereny narciarskie w Alpach opracowują i wdrażają szeroką gamę środków i koncepcji przyjaznych dla klimatu. Wiele z nich decyduje się na przykład na zasilanie wyciągów wyłącznie energią odnawialną. Inne mierzą swoje emisje gazów cieplarnianych i kompensują je poprzez przyjazne dla środowiska projekty lub zakup certyfikatów ochrony klimatu.

Dlaczego tereny narciarskie stają się bardziej przyjazne dla klimatu?

Wiele ośrodków narciarskich coraz bardziej chce chronić przyrodę i jej zasoby, a tym samym także własne źródła utrzymania. Z jednej strony dzieje się tak dlatego, że aktywnie zauważają one wpływ zmian klimatycznych na ich działalność. Z drugiej strony, podróżni, a tym samym goście terenów narciarskich, również zwracają coraz większą uwagę na przyjazne dla środowiska aspekty urlopu narciarskiego.

Co jest szczególnie szkodliwego dla klimatu podczas urlopu narciarskiego?

Większość emisji CO₂ ma miejsce podczas podróży do terenu narciarskiego. Same samochody miłośników sportów zimowych generują prawie 80% gazów cieplarnianych szkodliwych dla klimatu. W związku z tym tereny narciarskie od lat stawiają na przyjazne dla środowiska środki transportu, oferując bezpłatne skibusy, rozbudowując infrastrukturę e-mobilności i wskazując bezpośrednie połączenia kolejowe.

Czy istnieje również zakwaterowanie przyjazne dla klimatu?

Tak, SnowTrex stworzył całą kategorię tematyczną obiektów przyjaznych dla klimatu.

Gimnastyka na nartach

Dla tych, którzy są fizycznie przygotowani do urlopu narciarskiego, pierwsze ...

Opony zimowe – duży wybór i konieczność dla wszystkich kierowców w zimnych porach roku

Pokryte śniegiem lasy i lodowate wody gwarantują prawdziwe zimowe uczucie w zimnych ...

$stickyFooter